Korea Południowa jest krajem, który uważa się za zwycięzcę w “wyścigu 5G“. Już od dwóch tygodni funkcjonują tam 3 komercyjne sieci nowej generacji. Jedną z nich jest sieć należąca do LG U+. Tak się właśnie składa, że operator ten współpracuje z polską firmą Comarch, która wdraża rozwiązania w zakresie zarządzania siecią wirtualną.
Kiedy mówimy o firmach mających udział w budowie sieci 5G, to myślimy przede wszystkim o producentach stacji bazowych (np. Nokia, Ericsson i Huawei) oraz chipsetów mobilnych (Qualcomm, Huawei i Samsung). Oczywiście warstwa radiowa sieci mobilnej jest niezwykle ważna. Jednak trzeba nią w jakiś sposób zarządzać. Tutaj z kolei swoją szansę mają firmy specjalizujące się w wirtualizacji, automatyzacji oraz tworzeniu narzędzi wspomagających pracę operatora. Na tym rynku odnajduje się krakowska firma Comarch, która podjęła ostatnio współpracę z koreańskim operatorem LG U+.
W Korei wspieramy naszego klienta LG U+ przy tworzeniu sieci 5G, w tym m.in. w zakresie zarządzania siecią wirtualną. Do tego w czwartym kwartale rozliczaliśmy nowy kontrakt z grupą Deutsche Telekom w Niemczech oraz umowę – wspólnie z Huawei – dla Three UK w Wielkiej Brytanii. Rozszerzyliśmy też naszą obecność w grupie Orange, szczególnie w Luksemburgu i w Hiszpanii” – Marcin Dąbrowski, Wiceprezes Comarch, Dyrektor Sektora Telekomunikacja
5G to nie tylko nadajniki
Krakowski Comarch współpracuje głównie z operatorami pochodzącymi z Korei Południowej, Japonii, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Dani oraz należącymi do spółki grupy Orange w krajach Beneluksu i w Hiszpanii. Firma sprzedaje przede wszystkim produkty w postaci systemów służących do zarządzania sieciami telekomunikacyjnymi oraz wspierających rozliczenia operatorów. Przy czym szefowie Comarch u zauważają, że coraz większego znaczenia nabierają rozwiązania przygotowywane na potrzeby sieci 5G oraz wirtualizacji funkcji sieciowych (NFV). Operatorzy coraz częściej przekonują się do nowych rozwiązań, które zastępują tradycyjne, fizyczne zarządzanie siecią.
Comarch sprzedaje również swoje rozwiązania w Polsce. Jednak krajowa sprzedaż rozwiązań telekomunikacyjnych stanowi obecnie jedynie 10% przychodów firmy.
Źródło: PAP