Samsung na rynku telekomunikacyjnym jest znany głównie z produkcji smartfonów oraz chipsetów dla urządzeń mobilnych. Jednak Koreańczycy próbują swoich sił również jako dostawca sprzętu telekomunikacyjnego dla operatorów sieci komórkowych. Dlatego też Samsung prowadzi prace nad technologią 5G nie pod kątem opracowywania nowych smartfonów, a stacji bazowych oraz elementów sieci szkieletowej. Ostatnio Samsung pochwalił wynikami testów zastosowania 5G w regularnie uczęszczającym w Japonii pociągu.

Inżynierowie Samsunga swoje eksperymenty nad rozwiązaniami 5G prowadzą wspólnie z japońskim operatorem KDDI. W pierwszym kwartale tego roku mówiące o tym, że KDDI oraz Samsung z sukcesem przetestowali mobilność sieci 5G korzystającej z pasma 28 GHz. Był to dość uproszczony scenariusz, który sprawdzał przełączanie się terminala 5G ulokowanego w samochodzie poruszającym się z prędkością nieprzekraczającą 60 km/h. Nie było to dużo, ale od czegoś trzeba było zacząć. Późniejsze testy były przeprowadzone na torze wyścigowym, gdzie pojazdy z zamontowanymi na dachu antenami systemu 5G mogły osiągnąć prędkość 190 km/h i utrzymać stabilną łączność.

Samsung ma dość ciekawe zastosowanie dla pociągów wyposażonych w anteny 5G.

Pasmo milimetrowe 28 GHz będzie stosowane do świadczenia usługi dostępu do Internetu w Stanach Zjednoczonych przez jednego operatorów, ale w trybie stacjonarnym. Drugim scenariuszem zastosowania tego zakresu fal radiowych w systemach 5G są gęsto ulokowane anteny (np. w centrum handlowym) o małym zasięgu. Natomiast Samsung oraz KDDI myślą o zastosowaniu 5G jako łącza internetowego w środkach komunikacji publicznej, w tym szybko poruszającym się pociągach. Natomiast pasażerowie mieliby łączyć się nie z siecią 5G, ale na przykład z hotspotami Wi-Fi, które byłyby podłączone do modemu korzystającego z 5G. Wtedy na dachu pociągu można zainstalować antenę, która bez problemu odbierze mocny sygnał nawet od oddalonych stacji bazowych.

Samsung 5G pociąg

Samsung oraz KDDI testowali wspomniane rozwiązanie pomiędzy 17, a 19 października tego roku w japońskim mieście Saitama niedaleko Tokio. Samsung dostarczył wszystkie elementy przedkomercyjnego systemu 5G, czyli router 5G typu CPE, stacje bazowe 5G oraz zwirtualizowane elementy sieci szkieletowej. Pociąg poruszał się z prędkością przekraczającą 100 km/h, a testowy system 5G ulokowany był na odcinku 1,5 km. Podczas testów osiągnięto prędkość 1,7 Gbit/s. Zademonstrowany system pozwala na jednoczesne pobieranie nagrania wideo w rozdzielczości 8K (nie wiadomo czy było ono skompresowane, czy nie) oraz wysyłanie nagrań 4K pochodzących z kamery zainstalowanej w pociągu. Taki scenariusz zastosowania sieci 5G jest dość ciekawi. Klienci KDDI będą mogli korzystać z dobrodziejstw nowej technologi nie posiadając obsługujących współpracujących z nią urządzeń.

Źródło: Samsung

Przemek jest mózgiem operacyjnym SpeedTest.pl. Studiował na Politechnice Wrocławskiej elektronikę i telekomunikację. Zarządza projektami IT, relacjami z klientami oraz nadzoruje procesy rozwoju. Prywatnie zaangażowany w rodzinę, wsparcie różnych działalności charytatywnych i projekty ekstremalne.