Facebook nieustannie się rozwija. Odkryj, jakie nowe możliwości ma największy serwis społecznościowy na świecie. Na pewno nie wiesz o wszystkich funkcjach Facebooka!
Facebook – dominator na rynku social mediów
Serwis powstał w 2004 roku na Uniwersytecie Harvarda. Mark Zuckerberg przez lata stworzył prawdziwe imperium. Dziś Facebook kontroluje większość rynku mediów społecznościowych. Należą do niego Instagram i WhatsApp, a także na przykład firma Oculus. To prawdziwy dominator, który mimo wszystko wciąż potrafi czasem zaskoczyć funkcjonalnością.
Jest co odkrywać – na Facebooku istnieje sporo ukrytych funkcji, które poznamy dopiero wtedy, gdy przejdziemy nieco głębiej w ustawieniach. Co więcej, platforma ciągle się rozwija. Portal stara się spełniać potrzeby jeszcze większej liczby użytkowników. Z tego powodu powstają coraz to nowsze usługi, które mają przyciągnąć publikę na długie godziny.
Śląski wśród dostępnych języków Facebooka
Jedną z ciekawszych funkcji Facebooka jest możliwość ustawienia języka śląskiego. Robimy to w panelu „Ustawienia” w zakładce „Język i region”. Oczywiście nic nas nie ogranicza – serwis dostępny jest w naprawdę wielu językach. Na tak ogromnej platformie znalazło się miejsce nawet dla stosunkowo mało używanego etnolektu śląskiego.
Osoby, które na co dzień posługują się językiem śląskim, na pewno docenią tę funkcję. W zakładce z językiem możemy także zmienić jednostkę wyświetlanej temperatury. Znajdziemy tu także możliwość doboru języków, które nie powinny być tłumaczone automatycznie. To przydatna opcja, gdy biegle posługujemy się na przykład językiem angielskim – automatyczne tłumaczenia Facebooka pozostawiają wiele do życzenia.
Sprawdź, jakie dane gromadzi o Tobie Facebook i pobierz bazę danych na swój temat
W zakładce z ustawieniami znajduje się także niezwykle interesujący panel – „Pobieranie Twoich informacji”. Są w nim zawarte wszystkie dane, które Facebook zgromadził w trakcie naszego korzystania z jego usług.
Znajdziemy tam publicznie dostępne treści, takie jak posty, zdjęcia i filmy, komentarze czy polubienia. Facebook naturalnie przechowuje także listę znajomych, relacje, listę obserwujących i obserwowanych, wiadomości, grupy, dane o wydarzeniach i informacje o profilu. To także miejsce, w którym widnieją polecane i administrowane przez nas strony, aktywność w Marketplace, historia płatności, kolekcja zapisanych elementów, spis zewnętrznych aplikacji współpracujących z Facebookiem, aktywność w Facebook Gaming i całe archiwum. Jak widać – ilość dostępnych danych jest naprawdę ogromna, a to dopiero początek.
Zgodnie z ostatnimi wymogami serwisy społecznościowe udzielają także informacji o danych zgromadzonych na temat każdego użytkownika. Należą do nich dane dla reklamodawców, historia wyszukiwania, dane lokalizacyjne, informacje dotyczące bezpieczeństwa, dane na temat tworzonych rekomendacji, a także historia nagrań głosowych na Facebooku.
Możemy pobrać i przeglądać całe archiwum danych. Podobną funkcjonalność znajdziemy między innymi na Twitterze. Ilość i jakość danych, które Facebook zebrał i przeanalizował, potrafi zaskoczyć. Warto dla własnej informacji ściągnąć informacje o nas i dokładnie się z nimi zapoznać. Może mieć to ogromny wpływ na nasze podejście do prywatności i udzielania zgód marketingowych.
Możesz także poprawić bezpieczeństwo swojego konta
Podniesienie poziomu bezpieczeństwa konta na Facebooku jest bardzo proste. W zakładce „Ustawienia” znajdujemy drugą zakładkę od góry – „Bezpieczeństwo i logowanie”. Znajdziemy tam cały spis miejsc, z których logowano się na nasze urządzenie.
Jeśli nie rozpoznajemy ich wszystkich, być może warto zastanowić się nad zmianą hasła. Zrobimy to poniżej. W tym miejscu widnieje opcja „Zmień hasło”, ale także „Zapisz dane logowania”. Ta druga funkcja pozwala na zapisanie loginu i hasła na niektórych urządzeniach i przeglądarkach.
Co więcej, jeśli zależy nam na poprawie naszego bezpieczeństwa na Facebooku, możemy wybrać opcję „Używaj uwierzytelnienia dwuskładnikowego”. To bardzo przydatna funkcja – jeśli ktoś będzie logować się na nasze konto z nieznanego źródła, konieczna będzie weryfikacja kodem. Poniżej znajdziemy także panel, który reguluje tę kwestię – „Autoryzowane logowania”. Wybieramy tam urządzenia i przeglądarki, które nie wymagają tego typu uwierzytelniania.
Opcjonalnie możemy udać się do poniższej zakładki „Konfiguracja dodatkowych zabezpieczeń”. Domyślnie włączona jest funkcja powiadamiania o nierozpoznanych logowaniach. Jeśli zalogujemy się z poziomu urządzenia, którego Facebook nie rozpoznaje, otrzymamy maila. Możemy także wybrać kilka kontaktów, które będą pomocne w trakcie utraty dostępu do konta. Warto dokonywać wyboru bardzo uważnie.
Facebook pomoże nawet w… stworzeniu wirtualnego nagrobka
Na Facebooku istnieje status konta „In memoriam”. Oznacza on osobę, która odeszła z tego świata. Co dzieje się z kontem martwej osoby na Facebooku? Istnieją dwie możliwości. Pierwsza jest taka, że wybieramy jeszcze za życia opiekuna, który zajmie się kontem po naszej śmierci. Będzie mógł on ustawić pożegnalne zdjęcie profilowe, poprosić o skasowanie konta, a także zarządzać postami ze wspomnieniami. Funkcja dostępna jest w zakładce „Ogólne”.
Jeśli podejmiesz decyzję o usunięciu konta zamiast wyznaczania opiekuna – również zrobisz to w tej zakładce. Co ciekawe, nie do końca wiemy, jak Facebook dowiaduje się o śmierci użytkownika – nie jest to w żadnym miejscu sprecyzowane.
Funkcje te są symbolem pewnej zmiany, która zachodzi w świadomości na temat social media. Kiedy Facebook wchodził do Polski, nikt nie myślał o nim jako o największym cmentarzu na świecie. Właśnie tym zaczyna się stawać największy portal społecznościowy świata. Coraz więcej osób odchodzi – prawie każdy stracił bliskiego, przyjaciela, znajomego. Kiedyś my także odejdziemy, a Facebook pozwala nam na ustalenie wyglądu naszego wirtualnego pogrzebu. Nasz profil może zostać skasowany na wieczność lub przekazany pod opiekę innej osoby.
Facebook Filmy – nowa platforma streamingowa
Facebook dysponuje platformą, która pozwala na streamowanie na żywo i udostępnianie filmów. W założeniu ma konkurować z YouTube, jednak na razie nie cieszy się aż tak dużym powodzeniem. Charakteryzuje się ona dosyć ograniczonymi możliwościami z perspektywy twórców. Interfejs Filmów Facebook nie jest tak intuicyjny i przyjazny jak w przypadku YouTube. Marka jednak stawia na ten serwis do tego stopnia, że prawdopodobnie wywarła wpływ na firmę Microsoft, by ta skasowała swój serwis o podobnej funkcjonalności – Mixer.
Funkcja monitorowania czasu spędzanego na Facebooku
Taką funkcjonalność udostępnia większość współczesnych serwisów społecznościowych. Higiena cyfrowa to bardzo ważne zagadnienie. Funkcja ta pomaga nam w weryfikacji, ile czasu dziennie przeznaczamy na wirtualne życie. W przypadku Facebooka jest ona jednak dosyć mocno ograniczona. Możemy sprawdzić, ile czasu spędziliśmy jedynie w aplikacji na smartfonie. Niestety wersja przeglądarkowa nie oferuje takiej funkcjonalności. Zsumowane dane mogłyby przerazić wielu użytkowników.
Zbiórki pieniędzy – z różnych okazji, na różne cele
Zbiórki pieniędzy na Facebooku to funkcja, którą prawdopodobnie zna już każdy. Przeważnie organizowane są „zbiórki urodzinowe”. Nie każdy jednak wie o szczegółach ich działania, które są bardzo ciekawe.
Zbiórki pieniędzy związane z datkami na rzecz organizacji dobroczynnych na Facebooku nie podlegają opłatom. W przypadku prywatnych zbiórek Facebook nalicza dodatkowe opłaty manipulacyjne. Niestety w centrum pomocy nie znajdziemy informacji na temat ich wysokości w Polsce. W większości krajów wynoszą one od 1,5% do 3%. Co więcej, możemy bez problemu zgłosić daną zbiórkę, jeśli wyda nam się nieprawdziwa lub mamy podejrzenia, że pieniądze pójdą na inny cel niż przedstawiony w jej opisie.
Oszczędzaj na danych z aplikacją Messenger Lite
Messenger Lite to dodatkowa aplikacja, którą dostarcza sam Facebook. Jej działanie jest zbliżone do zwykłego Messengera, jednak ta wersja pobiera znacznie mniej danych. Pozwala to na poczynienie ogromnych oszczędności w zakresie opłat za transfer. Zdjęcia nie wyświetlają się automatycznie – będziemy musieli je pobrać przed zobaczeniem. To aplikacja o niewielkim gronie odbiorców, która jest jednak nieoceniona dla osób zmagających się z niewielkim pakietem danych. To także świetny wybór w trakcie wycieczek do krajów poza pierwszą strefą roamingu.
Możliwość przejścia z Facebook Beta do poprzedniego interfejsu
Co jakiś czas Facebook wprowadza drobne zmiany w interfejsie. Ostatnio pojawiła się duża aktualizacja, która całkowicie odświeża wygląd serwisu. Możemy jednak wrócić do poprzedniego trybu, jeśli tylko wybierzemy odpowiednią opcję w ustawieniach.
Powrót do Facebook Beta jest równie prosty – opcja zmiany znajduje się w tym samym miejscu. Na razie nie znamy dalszych losów starszej wersji interfejsu Facebooka. Rozwijanie dwóch wariantów jest jednak dość kosztowne i czasochłonne. Warto więc stopniowo zapoznawać się z trybem Beta.
Centrum informacji o koronawirusie
To najnowsza funkcja Facebooka. Dotyczy ona informowania użytkowników o aktualnym statusie epidemii. W zakładce znajdziemy najnowsze aktualności – liczbę przypadków, przyrost zachorowań, licznik zgonów na świecie i osób wyleczonych oraz newsy z całego globu.
Co więcej, możemy także w prosty sposób znaleźć strony ważnych instytucji – Ministerstwa Zdrowia, WHO czy ECDC (European Centre for Disease Prevention and Control). To doskonały krok – możemy w prosty sposób dotrzeć do sprawdzonych źródeł, które prezentują bardzo przejrzyste i wiarygodne dane. W centrum informacji jest także odnośnik do stron w domenie gov.pl, gdzie poznamy aktualnie obowiązujące normy i obostrzenia.
Facebook się zmienia – my razem z nim
Jak widać, kolejne przydatne funkcje Facebooka pojawiają się systematycznie. To ważne, że firma reaguje tak szybko na aktualne problemy i stara się je rozwiązać. Doskonałym przykładem jest zwrócenie uwagi na pandemię i ułatwienie każdemu użytkownikowi zdobycia wiarygodnych informacji na ten temat.
Facebook wyraźnie nauczył się także sporo z ostatnich lekcji na temat prywatności. Dziś możemy na własną rękę dotrzeć do gromadzonych przez niego danych i podjąć decyzję, czy pasuje nam dalsze korzystanie z tego serwisu. Czekamy jednak na kolejne, jeszcze bardziej przejrzyste funkcje! Liczymy także na kampanię społeczną na temat zarządzania swoją cyfrową prywatnością.