Dziś blogi nie są już tylko wirtualnymi pamiętnikami. To szansa dla profesjonalistów na pokazanie się na rynku i podzielenie się ze światem swoimi przemyśleniami. Wielu przedsiębiorców, firm i podmiotów prywatnych celuje właśnie w taką działalność. Dowiedz się, jak prowadzić bloga w roku 2020.
Czym jest blog?
Na poziomie technicznym można oczywiście ograniczyć się do pojęcia „web log” – sieciowy dziennik – i odpuścić sobie resztę wyjaśnień. To jednak bardzo skomplikowane zagadnienie. Na pewno z jednej strony jest on środkiem przekazu informacji. Nie przypomina jednak standardowego serwisu informacyjnego – prezentowane treści są nieco inne niż „suche” newsy.
Blogów jest tyle, co ich autorów – jedni stawiają na osobistą relację, inni na zdystansowane wpisy ze statystykami. Nie ma także idealnej koncepcji na prowadzenie bloga – każdy przypadek jest inny. Wyróżnijmy jednak trzy rodzaje blogów – to nie jest oficjalny podział, ale pozwoli nam uszeregować sposoby prowadzenia ich i doboru odpowiednich rozwiązań.
Blog osobisty
Najczęściej ma charakter niekomercyjny. Chcemy po prostu dzielić się swoimi przemyśleniami, mieć jakieś miejsce na portfolio lub mamy ochotę na eksperyment z własnym talentem pisarskim.
Blog firmowy
To coraz popularniejszy format. Blog pełni wtedy rolę narzędzia, dzięki któremu Twoja główna działalność może uzyskać większe przychody. Do mechanizmów, które to zapewnią, możemy zaliczyć poprawienie pozycjonowania strony i możliwość trafienia z ciekawymi informacjami do potencjalnych nabywców sprzedawanych towarów.
Komercyjny blog osobisty, nastawiony na zysk
To nieco bardziej zaawansowana operacja. Dzięki takiemu blogowi będziesz w stanie zarabiać pieniądze z samego jego funkcjonowania – reklam, współpracy czy publikacji treści promowanych.
Po określeniu, który rodzaj bloga najbardziej Ci pasuje, możesz przejść do zastanowienia się nad środkami do jego stworzenia. Najprościej jest w przypadku bloga osobistego.
Jak prowadzić bloga osobistego?
Na samym początku należy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy bierzemy pod uwagę możliwość spieniężenia pisanych tekstów, czy też od razu odcinamy się od tego kierunku rozwoju. Decyzja będzie mieć wpływ na dobór odpowiedniej platformy blogowej.
W przypadku blogów osobistych osoba początkująca nie potrzebuje nic więcej poza standardowym narzędziem, takim jak Blogger czy WordPress. To dobry start – od razu zyskujemy dostęp do podstawowych szablonów i z pewnymi ograniczeniami możemy zacząć publikować od razu za darmo.
Ogromne możliwości bloga firmowego
Blog firmowy może funkcjonować jako przedłużenie naszego portfolio. Możemy na nim udostępniać liczne specjalistyczne artykuły dotyczące naszej branży. Takie działanie buduje zaufanie wśród naszych klientów i stawia nas w bardzo pozytywnym świetle.
Dziś szczególnie liczy się profesjonalizm, dlatego blog firmowy powinniśmy prowadzić w inny sposób niż blog osobisty. Przede wszystkim zależeć nam będzie na odpowiednim wykonaniu. Interfejs bloga może w wyraźny sposób nawiązywać do stylistyki strony naszej firmy. Jeśli dbamy o szczegóły, na pewno zależeć nam będzie na odpowiedniej domenie, długim gwarantowanym czasie działania, supporcie 24/7 oraz możliwością dodawania wielu kont e-mail. Ostatni punkt jest szczególnie ważny, gdy nad blogiem będzie pracować kilka osób.
Tutaj należy więc celować w płatny hosting. Co więcej, wiele firm w ramach zachęcenia nas do skorzystania z ich usług udzieli nam dostęp do licznych narzędzi związanych z WordPressem, jeśli to na tę platformę się zdecydujemy. Jednoznaczne określenie kosztu prowadzenia takiego bloga jest dość ciężkie. Jeśli sami publikujemy teksty i znajdziemy dobrą ofertę hostingową, raczej nie przekroczymy 200–300 złotych w ciągu roku.
Jak prowadzić bloga osobistego skierowanego na zarobek? Najważniejszy jest pomysł
Założenie bloga komercyjnego przebiega w podobny sposób jak w przypadku blogów firmowych i osobistych. Możemy skorzystać z podstawowych narzędzi – takich jak Blogger czy WordPress – bez dodatkowych opłat, jednak płatny hosting dostarczy nam zdecydowanie bardziej profesjonalne rozwiązanie. Tutaj także ma znaczenie domena i możliwość wizualnej personalizacji bloga.
Jeśli chcemy walczyć o popularność i grupę odbiorców, niezwykle ważna będzie integracja naszego bloga z mediami społecznościowymi, a także zadbanie o jego wygląd. Grafiki możemy czerpać z serwisów udostępniających zdjęcia na zasadach bezpłatnej licencji. W tym przypadku główne nasze zasoby powinny jednak iść na sam pomysł, a dopiero potem na promocję.
Internet ma tendencję do promowania ciekawej zawartości – dobra treść obroni się sama. Oczywiście kwestie SEO i budowania społeczności również są niezwykle ważne, możemy wykorzystywać techniki podobne do tych z social mediów. Tu tak samo mocno liczy się zaangażowanie publiki i wywoływanie u niej reakcji.
Z perspektywy technicznej taki blog dobrze jest prowadzić na płatnym hostingu. Na start wystarczy nam podstawowa oferta, która pozwoli zminimalizować koszty. Własna domena budzi zaufanie, a dodatkowe narzędzia pokroju kreatora stron znacząco ułatwią nam całą pracę. Blog komercyjny to nie jest coś, co można założyć w 10 minut – wbrew wszechobecnym nagłówkom. Kiedy już jednak znajdziesz pomysł i zaczniesz go analizować, kwestie techniczne nie będą większym problemem.
Dlaczego warto stawiać na blogi? Blog a SEO
Jeśli prowadzisz firmę, która zajmuje się jakąś specyficzną niszą albo próbujesz zaistnieć na rynku jako sklep, posiadanie własnego bloga to ogromna szansa dla wsparcia pozycjonowania. Prawdopodobnie jesteś w stanie stworzyć lepszą grupę odbiorców na mediach społecznościowych, ale nie możesz zapominać o roli ruchu z wyszukiwarek w funkcjonowaniu takiego przedsięwzięcia. Dlatego najlepiej to łączyć – co więcej, publikować linki do wpisów blogowych na przykład na Facebooku.
Gdy zależy Ci na tym, żeby blog spełniał taką właśnie funkcję, musisz dosyć mocno skupić się na aspekcie SEO. To parametr, który określa optymalizację danej treści pod kątem wyszukiwarki. Podczas wyszukiwania konkretnego terminu każdy internauta chce otrzymać konkretny rezultat, który zaspokoi jego ciekawość. W tym wypadku Google stara się dostarczyć dużą liczbę wyników, jednak muszą to być treści merytoryczne i zgodne z zapytaniem. W trakcie tworzenia bloga firmowego kwestia SEO jest naprawdę kluczowa. To także dość rozległy temat, który ciężko w pełni opanować. Bardzo często do takich usług wykorzystuje się po prostu zewnętrzne firmy specjalizujące się w SEO.
Jak wybrać hosting dla bloga?
W momencie wyszukania zapytania „jak wybrać hosting” możemy spotkać się z pewnym problemem. Zdecydowana większość treści, jakie znajdziemy, to artykuły sponsorowane przez znane portale hostingowe. Mogą to być także posty na blogach biorących udział w programach afiliacyjnych. Najlepszą metodą będzie samodzielne zapoznanie się z poszczególnymi ofertami i porównanie suchych faktów.
Czym różnią się od siebie oferty hostingów i którą z nich wybrać? Odpowiedź na to pytanie jest ciężka i nieustannie się zmienia. Warto patrzeć na najbardziej aktualne dane, ale przeważnie różnice są naprawdę niewielkie. W najtańszych pakietach otrzymujemy jedną domenę, jeden adres e-mail i ponad 98% uptime. Niektóre strony zarzekają się, że oferują taką usługę już za niecałe 3 złote. Jest to jednak koszt przy opłacie długoterminowej. W przypadku blogów komercyjnych nie ma to aż takiego znaczenia – warto wybrać najpierw wariant na 3 lub 4 miesiące i zobaczyć, jak nam idzie prowadzenie tego przedsięwzięcia.
W sytuacji, kiedy naszym celem jest prowadzenie bloga osobistego, wbrew powszechnemu kuszeniu przez firmy zajmujące się hostingiem, możemy to robić sami – nawet jeśli nie znamy żadnego języka programowania. Przy zastosowaniach biznesowych warto wybierać droższe hostingi, które oferują lepsze wsparcie, nieograniczoną liczbę stron, dużą przestrzeń dyskową, wysoką przepustowość i kilka adresów e-mail. Jeśli już decydujemy się na blog firmowy, prawdopodobnie zamierzamy prowadzić go długo – tutaj warto zainteresować się hostingiem na dłuższy czas.
Jak prowadzić bloga z zyskiem?
W trakcie tworzenia bloga najważniejsze jest dokonanie analizy naszych celów i potencjału, a także połączenia pomiędzy tymi dwoma kwestiami. Często w trakcie rozwoju przyjdzie jednak moment, że będziemy chcieli dokonać maksymalizacji przychodu z takiego przedsięwzięcia.
Dla blogów firmowych możliwości są dosyć mocno ograniczone. Blog ma się nam zwracać poprzez zwiększenie zainteresowania naszymi usługami, niekoniecznie treścią na nim, choć to miły dodatek.
W przypadku bloga osobistego popularne są programy typu AdSense. Ten sposób zarobków w praktyce wymaga jednak naprawdę pokaźnej liczby wizyt. W większości przypadków wpływy z AdSense nie są w stanie pokryć nawet połowy kosztów prowadzenia bloga. Dużo skuteczniejszym sposobem na zarobek są artykuły sponsorowane. Reklamodawcy wybierają blogi związane ze swoim produktem – z chęcią będą chcieli pokazać swój nowy smartfon na blogu technologicznym. Mogą jednak omijać zbyt „luźno” prowadzone strony – warto mieć to na uwadze.
Dostęp do stałej grupy odbiorców to ogromna siła. Możesz dzięki temu zarabiać na programach afiliacyjnych, które skupiają się na przykład na zachęcaniu publiki do zakupów w danym sklepie. W ten sposób otrzymujemy prowizję za transakcje pochodzące z naszego linku. W przeszłości często wykorzystywane były serwisy, które przekierowywały do linku przez stronę z reklamami, lecz obecnie rzadko spotyka się już takie rozwiązanie.
Sposobów na zarabianie na blogu jest naprawdę wiele, choć część jest dosyć nieoczywista. Zdarza się na przykład, że jakiś podmiot państwowy będzie chciał nawiązać z nami współpracę w celu dotarcia do naszej grupy odbiorców z prospołecznym przekazem. Najpopularniejsi blogerzy otwierają także profile w serwisach pokroju Patronite.
Zarabianie na blogu to ogrom możliwości – wszystko zależy od tego, jaki będziemy mieć pomysł na współpracowanie z markami i promowanie produktów lub usług na swojej stronie. Często może zajmować się tym agencja marketingowa. W tym wszystkim ważne jest jednak zachowanie prawdziwości i szczerości. Odbiorcy bardzo szybko mogą zrezygnować z obserwowania twórcy, który zawiódł ich na tym polu.