Obecnie rynek wydawniczy obfituje w książki z gatunku literatury faktu, która traktuje o coraz większej liczbie dziedzin. Wśród nich są także książki o grach wideo. Po które z nich warto sięgnąć, aby dowiedzieć się nieco więcej na temat tej niezwykle rozległej i barwnej branży?
Książki o grach – obszerny wybór
Branża elektronicznej rozrywki stale się rozrasta. Z roku na rok pojawiają się nowe fascynujące produkcje, nieustannie otrzymujemy także masę ciekawych rozwiązań. Niektóre z nich jeszcze kilka lat temu byłyby uznane za technologię rodem z powieści science fiction, a obecnie są na porządku dziennym. Mamy okulary VR, grafikę zakrawającą na realizm, a także niespotykaną dotąd immersję, którą oferuje coraz więcej nowych tytułów.
Czy trzeba dodawać cokolwiek? Bez wątpienia przemysł gier jest jednym z najciekawszych sektorów współczesnego rynku. To ewenement na skalę światową – jeszcze kilkanaście lat temu nikt nie przypuszczał, jak wielką wartość będzie miała owa branża. Aby dowiedzieć się o niej nieco więcej oraz zgłębić tajniki poszczególnych producentów, tytułów czy mechanik, warto sięgnąć po najlepsze książki o grach. Tytułów tego rodzaju znaleźć można obecnie mnóstwo – każda księgarnia internetowa oraz stacjonarna powinna mieć na stanie najciekawsze pozycje z tego nurtu.
Zapraszamy zatem do zapoznania się z naszym zestawieniem. Przedstawiamy książki o grach, po które zdecydowanie powinni sięgnąć fani tej branży, którzy chcą dowiedzieć się, jak to wszystko funkcjonuje od środka – i jakie skrywa przed nami tajemnice.
Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych (Marcin Kosman)
Zacznijmy od rodzimego podwórka, aby następnie przenieść się na nieco bardziej obszerne wody. Mimo wszystko nie można jednak narzekać na rozległość polskiego przemysłu gier wideo. Opowiada o tym Marcin Kosman w swojej książce – na czterystu gęsto zapisanych stronach dowiadujemy się wiele o początkach oraz okresie nagłego rozwoju polskiej branży. To pozycja, która nie ma sobie równych, gdy chodzi o książki o grach wideo z Polski. Jest to prawdziwa skarbnica wiedzy dla każdego, kto kiedykolwiek wątpił w jakość gier tworzonych przez Polaków – autor wyjaśnia, że polscy producenci mają się znakomicie. Studia znad Wisły mają także niemały wpływ na rozwój tego przemysłu w światowej skali.
Kosman przenosi czytelnika najpierw do piwnic, w których działali pierwsi polscy programiści-amatorzy; następnie ta barwna historia prowadzi nas do największych studiów, które obecnie powstają jak grzyby po deszczu. Autor dzieli się spostrzeżeniami na temat najwybitniejszych polskich produkcji, nie oszczędzając jednak także miejsca na wspomnienie o porażkach naszego rodzimego biznesu. Wszystko to składa się na niezwykle barwną mozaikę, jaką jest „Nie tylko Wiedźmin”. Zachęcamy do sięgnięcia po tę pozycję.
Krew, pot i piksele (Jason Schreier) – książki o grach odsłaniające tajniki branży
Przenieśmy się teraz do siedzib największych producentów całego świata. „Krew, pot i piksele” to nasz faworyt wśród tytułów, które bez skrępowania i w przystępny sposób przedstawiają sekrety przemysłu gier. Jason Schreier zaprasza nas na niezwykle ciekawą wycieczkę, która obfituje we wzloty, upadki oraz narodziny prawdziwie genialnych pomysłów. Jednocześnie autor tłumaczy, dlaczego każda powstająca gra jest swego rodzaju dziełem sztuki.
Szczerość i bezpardonowość to największe zalety tej książki o grach – a właściwie o osobach, które za nie odpowiadają. Warto sięgnąć po tę pozycję, ponieważ wprowadza nas w ten zróżnicowany, jednak wciąż dość hermetyczny świat, który potrafi fascynować.
Wojny konsolowe (Blake J. Harris)
Tutaj mamy do czynienia z prawdziwym fenomenem na rynku wydawniczym. Na naszych regałach zagościła książka, która nie jest suchą opowieścią faktu – w przeciwieństwie do wielu innych tytułów tego typu (na szczęście nie są to książki o grach wymienione w tym zestawieniu). „Wojny konsolowe” to zapierająca dech w piersiach opowieść na temat rywalizacji pomiędzy gigantami takimi jak japońskie Nintendo oraz amerykańska Sega.
Autor operuje barwnym językiem, zapraszając nas do samego środka jednego z najbardziej krwawych konfliktów lat 90. Porywająca historia w połączeniu z niezwykle wciągającą narracją to przepis na opowieść idealną. Dlatego zachęcamy do sięgnięcia po ten tytuł – to unikatowa szansa na wgląd w niezwykle interesujące spory, jakie miały miejsce pomiędzy dwoma światowymi gigantami.
Cyfrowe marzenia (Piotr Mańkowski)
„Cyfrowe marzenia. Historia gier komputerowych i wideo” to książka autorstwa Polaka, który przez wiele lat był dziennikarzem zajmującym się tą tematyką. Swoją rozległą wiedzę poszerzył jeszcze bardziej poprzez liczne rozmowy z najbardziej znanymi producentami gier oraz przeglądanie najtrudniej dostępnych, niemal historycznych źródeł. Na tej podstawie autor przygotował niezwykle obszerne kompendium wiedzy na temat całego przemysłu gier komputerowych.
Jeśli chodzi o książki o grach, które wyczerpują temat tej branży, pozycja autorstwa Piotra Mańkowskiego jest obowiązkowa. Nawet najwięksi fani tej tematyki dowiedzą się dzięki niej czegoś nowego. Warto zauważyć, że premiera pierwszej wersji tej książki o grach miała miejsce w okolicach 2010 roku, ale kilka lat później doczekaliśmy się wydania uzupełnionego o wydarzenia z drugiego dziesięciolecia XXI wieku. Rozszerzenie jest dostępne w formie ebooka i zdecydowanie warte lektury.
Indie Games. Podręcznik niezależnego twórcy gier (Richard Hill-Whittall) – nie wszystkie książki o grach traktują o przeszłości
Dość o historii gier komputerowych – przejdźmy do przyszłości tej branży! Chce nas do tego zachęcić autor omawianej pozycji, która jest niezastąpionym źródłem wiedzy dla każdego początkującego twórcy. Gry niezależne to prężnie rozwijająca się gałąź elektronicznej rozrywki, a tego rodzaju książki o grach znacznie wpływają na popularność tego gatunku. To świetna zachęta dla początkujących programistów do tworzenia swoich małych dzieł sztuki.
Autor przeprowadza młodego adepta w tej dziedzinie poprzez wszystkie etapy produkcji gier komputerowych. Richard Hill-Whittall porusza kwestie takie jak ustalenie założeń, przygotowanie pierwszych mechanik, marketing, pozyskiwanie funduszy oraz kluczowe ostatnie kroki. Obszerna wiedza jest przekazywana w sposób bardzo przystępny, dzięki czemu możemy oczekiwać, że bardzo szybko zobaczymy nowych twórców zmotywowanych do produkcji gier właśnie przez tę pozycję.
Powieści związane z grami komputerowymi
Warto poświęcić część artykułu także pozycjom, które nie są stricte literaturą faktu. Oczywiście poznanie tajników branży jest niezwykle ciekawą przygodą, ale równie interesującym doznaniem może być również przeniesienie się do uniwersum znanego z ulubionej gry. Książki o grach to nie tylko obszerne biografie czy reportaże, lecz także powieści luźno oparte na kanwie poszczególnych tytułów.
Nie mówimy tutaj o książkach, na podstawie których powstały znane i cenione gry komputerowe. Wśród nich znajduje się rzecz jasna cykl Andrzeja Sapkowskiego o przygodach wiedźmina Geralta czy postapokaliptyczne Metro 2033 Dmitrija Głuchowskiego. Oczywiście są to pozycje godne uwagi, jednak warto skupić się także na tytułach powstałych długo po premierze niektórych produkcji.
Oliver Bowden na przykład jest pisarzem odpowiadającym za całą serię książek opartych na znanej serii Assassin’s Creed. Autor napisał powieść na podstawie prawie każdej produkcji Ubisoftu, przedstawiając nieco inną wersję historii z gry lub opowiadając o przygodach postaci drugoplanowych, z którymi przyszło nam się spotkać podczas rozgrywki. Seria Gears of War doczekała się trzech powieści, podobnie zresztą Diablo – na podstawie trzeciej części napisano kilka książek.
Przykłady można mnożyć i mnożyć; ze względu na sporą liczbę propozycji trudno wskazać najlepsze tytuły tego nurtu. Czy są to powieści, na które warto zwrócić uwagę? Oczywiście, że tak! Rzecz jasna nie każda z nich będzie wybitnym dziełem literackim, ale znaczna większość – w tym właśnie powieści z uniwersum Assassin’s Creed czy Gears of War – zasługuje na miano naprawdę przystępnych i wciągających książek.
Książki o grach – przyszłość
Jak zatem widać, jeśli chodzi o ciekawe i godne uwagi książki o grach, wybór jest niezwykle obszerny. Nieustannie powstają także nowe tytuły. Zarówno biograficzne i dokumentalne, jak i te, które mają być dla czytelnika po prostu dobrą rozrywką i formą odprężenia. Mogą także uzupełniać przygody oraz uniwersum znane z poszczególnych produkcji. Można spodziewać się, że za jakiś czas nurt ten będzie jeszcze popularniejszy. Być może powstanie nawet zupełnie osobny gatunek? Pozostaje nam czekać na dalszy rozwój w tym zakresie, który jest niemal tak pewny, jak rozwój przemysłu gier komputerowych.