Dziś subskrypcja znaczy mniej niż jeszcze 2–3 lata temu. Polscy youtuberzy to jednak wciąż kilka grubych ryb z milionowymi zasięgami. Bierzemy pod lupę największych graczy na naszym „podwórku”.

Polscy youtuberzy – lista najpopularniejszych autorów w 2020 roku

W zestawieniu bierzemy pod uwagę twórców, którzy działają pod własnym nazwiskiem lub czynnie angażują się w tworzenie treści swoim wizerunkiem. Pomijamy tu więc kanały, które są związane z daną marką albo wydawnictwem muzycznym.

Wyróżniamy jednak kanał Bazylland – Tractors & Excavators, który tworzy treści dla dzieci. Są to przeważnie animacje, które trwają około 10 minut. Pełnią rolę wieczorynki, która nie ma większego kontekstu, jeśli chodzi o treść. Autorzy skupiają się na prostych gameplayach w tytułach takich jak Farming Simulator. Kanał Bazylland – Tractors & Excavators ma 4,47 mln subskrypcji i jest pod tym kątem na drugim miejscu w Polsce. Znaczna część widzów pochodzi jednak z innych części świata.

1. Najpopularniejszy youtuber w Polsce: Blowek – 4,6 miliona subskrypcji

Blowek to influencer, który budował swoje dziedzictwo przez wiele lat. Autor jest znany z tworzenia filmów o prostym odbiorze – to zawartość, która skupia zarówno sporo dzieci, jak i osób dorosłych poszukujących rodzinnej rozrywki.

Podobnie jak liczni inni polscy youtuberzy, Blowek zaczynał od Minecrafta. Dzięki swojej działalności udało mu się nawet spotkać „na antenie” z premierem Mateuszem Morawieckim (apolitycznie), jednak nagranie jest zapisane jako film prywatny, przez co nie jest już dostępne dla szerszej publiki. To jednak doskonały dowód na to, że 24-letni youtuber jest faktycznie niezwykle wpływowym autorem.

2. Stuu – 4,26 miliona subskrypcji

Stuu, czyli Stuart Burton, to youtuber, który był znany wcześniej jako Polski Pingwin. Zaczynał od Minecrafta, który zdecydowanie przyczynił się do jego popularności. Na fali rozwoju tej produkcji wypływało wiele gwiazd – Stuu jest jedną z tych, które najlepiej poradziły sobie z tworzeniem nowych treści. Od początku „boomu” na YouTube w Polsce utrzymuje się w ścisłej czołówce twórców. Stuu obecny był także w tradycyjnych mediach – jego popularność przyniosła mu zainteresowanie telewizji. Stworzył także Team X, czyli interesujący projekt zrzeszający najbardziej wpływowych influencerów w Polsce.

3. Karol „Friz” Wiśniewski – 4,16 miliona subskrypcji

„Friz” stworzył markę, która uznawana jest za jeden z największych sukcesów marketingowych w historii naszego kraju. Ogromne zasięgi, niezwykły kolektyw twórców i interesujący, lekki kontent, znakomicie wpisujący się w aktualne trendy. Karol Wiśniewski zaczął swoją działalność nieco później niż jego konkurencja na tej liście, jednak dzięki ciężkiej pracy i wzroście popularności gry Pokémon GO udało mu się przecisnąć do czołówki i zapisać w niej na stałe.

4. reZigiusz – 4,08 miliona subskrypcji

Kanał reZigiusz należy do Remigiusza Jakuba, który również tworzy filmy o dość luźnym charakterze. Ostatnie działania autora pokazują jednak, że raczej traci on na zainteresowaniu – tworzy filmy lifestyle’owe; widać także skupienie się na daily vlogach (których sezon ostatnio zakończył). ReZigiusz wydaje się skupiać w mniejszym stopniu na treściach o popularnych, generujących ruch tematach, zamiast tego stawiając na to, co po prostu chce robić i w czym się realizuje.

5. SA Wardęga – 3,64 miliona subskrypcji. Polscy youtuberzy odnoszą sukcesy także za granicą

SA Wardęga to youtuber, którego filmy systematycznie stawały się viralami w skali świata. Tworzył tak zwane pranki, jednak później skupił się na działalności niezależnej, artystycznej i merytorycznej. Autor wciąż cieszy się zaufaniem fanów, jednak bardzo głośno wyraża swoje opinie, co przez niektórych reklamodawców nie jest dobrze odbierane. SA Wardęga w roku 2014 zdobył nagrodę YouTube Rewind dzięki filmikowi „Mutant Giant Spider Dog”.

6. AbstrachujeTV – 3,46 miliona subskrypcji

AbstrachujeTV to kanał tworzony przez liczną grupę, jednak głównymi postaciami są Robert Pasut, Rafał Masny i Cezary Jóźwik. Poza kanałem AbstrachujeTV influencerzy tworzą także wiele innych, mniejszych kanałów YouTube.

Przez długi czas grupa święciła ogromne sukcesy i nie miała konkurencji względem zasięgu w Polsce, lecz ze względu na zmieniające się trendy kanał zaczął radzić sobie nieco gorzej. Co ciekawe, influencerzy z AbstrachujeTV posiadali nawet własny klub nocny. Lokal nie przetrwał jednak próby czasu i w 2018 roku został zamknięty.

7. Naruciak – 3,14 miliona subskrypcji

Adam Zimmermann, czyli Naruciak, był jednym z pierwszych polskich youtuberów, którzy zaangażowali się w tak zwane commentary video. Autor działa już od wielu lat, a na początkowym etapie rozwoju kanału zajmował się głównie gamingiem. Obecnie większość zawartości tworzą nagrania komentujące odcinki polskich paradokumentów, takich jak „Dlaczego ja?” czy „Trudne sprawy”.

8. DISCO MAREK – 2,72 miliona subskrypcji

DISCO MAREK to kanał tworzony m.in. przez Marka „Lorda Kruszwila” Kruszela, znanego z kontrowersyjnych treści prezentowanych na kanałach takich jak „Kamerzysta” i „Lord Kruszwil”. Popularność w serwisie YouTube przyniosło mu szokowanie, rozdawanie pieniędzy i wydawanie ogromnych kwot dla upokorzenia mniej bogatych osób. Dziś jego działalność skupia się na… disco polo. Co ciekawe, to kanał z najmniejszą liczbą opublikowanych filmów – obecnie jest ich zaledwie siedem.

9. Planeta Faktów – 2,68 miliona subskrypcji. Polscy youtuberzy bawią i uczą

Tworzony przez Jacka Makarewicza kanał „Planeta Faktów” jest obecny na YouTube od wielu lat i stara się dostarczać treści związane z ciekawostkami, inspirującymi zjawiskami i interesującymi faktami. Forma jest niezwykle prosta, a masowa produkcja materiałów przyczyniła się do ogromnego wzrostu wyświetleń na kanale Planeta Faktów. Autor tworzy także inne kanały – „Polish Sausage”, „Wyznania do wysłuchania” i „Cięty Vlog – archiwum”.

10. IsAmU – 2,4 miliona subskrypcji

Szymon „IsAmU” Kasprzyk jest bardzo zaangażowany w działalność gamingową. To twórca, który buduje swoją karierę na dwóch filarach – YouTube i streamingu. W trakcie Fame MMA walczył on z DeeJayPallaside i Rafonixem. IsAmU jest najpopularniejszym YouTuberem (pod względem liczby subskrypcji), który tworzy filmy związane z gamingiem. Udziela się także jako piosenkarz i często nagrywa również „luźniejsze” formy filmów, na przykład daily vlogi.

Czy subskrypcje przekładają się na wyświetlenia? Polscy youtuberzy kontra telewizja w wydaniu YouTube

Którzy youtuberzy z przedstawionej dziesiątki znajdują się wśród dziesięciu najlepiej oglądających się kanałów w Polsce? Okazuje się, że żaden z nich nie zrównał się z wynikami SB Label, ProstoTV czy chociażby TVN7, które osiągnęło imponujący rezultat ponad 3,415 miliarda (!) wyświetleń. Najbliżej „topki” jest w tym wypadku Karol Friz Wiśniewski, który znalazł się tuż za pierwszą dziesiątką. Parę miejsc dalej znajdziemy Planetę Faktów (14. miejsce) i AbstrachujeTV (15. miejsce).

YouTube staje się miejscem na bardziej profesjonalne treści. Coraz większą popularność zdobywają materiały tworzone przez dużych graczy na rynku mediów, na przykład TVN, zamiast filmów indywidualnych pasjonatów. Przekłada się to na kolejne zjawisko. Z całości przekroju najpopularniejszych polskich youtuberów w 2020 roku płynie jednak dodatkowy przekaz.

Portal Social Blade pozwala na wyznaczenie oceny twórcy, która określa realny wpływ danego kanału. Co ciekawe, pierwsze miejsce zajmuje Maruś, czyli jeden z kanałów „Kruszwila”, którego twórczość w nurcie disco polo pozwoliła mu zająć ósme miejsce w naszym zestawieniu. Pod względem subskrypcji jest jednak daleko poza czołówką – to „zaledwie” 489 tysięcy fanów. Poza nim w topowej dziesiątce znajduje się tylko jedna inna postać z rankingu: Karol „Friz” Wiśniewski z rangą A-. Polityka filmów dla młodszej publiki sprawdza się w tym przypadku znakomicie. Większość twórców uzyskała ranking B, podczas gdy Blowek, reZigiusz i Planeta Faktów otrzymali ranking B+.

Czy polscy youtuberzy to atrakcyjni współpracownicy dla reklamodawców?

Agencje marketingowe coraz częściej będą stawiać na bardziej stabilne kanały, które niekoniecznie skupiają wokół siebie znanych influencerów. To organizacje, które tworzą treści family-friendly (i nie tylko) w zespołach, co zapewnia wysoki standard produkcji, a także są w stanie kontrolować prezentowany przekaz. Upokorzenia znanych influencerów, takich jak Marcin Dubiel, doprowadziły do tego, że cieszą się oni niezbyt pozytywną opinią wśród osób prowadzących biznesy mocno zależne od PR. Nie znaczy to jednak, że reklamodawców będzie im ubywało – jak pokazuje doświadczenie, większość firm pośredniczących pomiędzy markami a twórcami potrafi długo czekać z podejmowaniem kluczowych decyzji. Na szczęście te najbardziej wpływowe stawiają na stabilnych twórców, którzy jak dotąd są „czyści” i nie zanosi się na to, by w przyszłości się to miało zmienić.

Najpopularniejsi twórcy na YouTube chyba nigdy tak drastycznie nie przegrywali pod kątem wyświetleń z dużymi producentami. Dzięki temu twórcy o mniejszych zasięgach mogą liczyć na wyższe zarobki. Jeśli wzrośnie zaufanie marek do YouTube jako kanału marketingowego, jest szansa, że mniejsi autorzy tworzący bardzo specjalistyczne filmiki będą mogli liczyć na znacznie bardziej atrakcyjne warunki współpracy.

Rola YouTube w marketingu XXI wieku

Współpraca z youtuberami to dobry pomysł z perspektywy firm zajmujących się marketingiem przede wszystkim ze względu na zasięg. Taka działalność wymaga jednak dokładnego profilowania treści i wyboru najlepszego kanału skojarzonego z daną branżą. Podpisywanie umów z influencerami o ogromnych zasięgach wciąż jest oczywiście powszechną praktyką i to się nie zmieni. Wartość dodana zdecydowanie przewyższa w tym przypadku ryzyko. Warto zwrócić także uwagę na zaangażowanie widowni, która często jest bardzo mocno związana z ulubionymi autorami. Niektórzy twórcy często jednak mówią o kwestiach politycznych i światopoglądowych, co dla większości marek może być bardzo problematyczne.

Dane pochodzą z Social Blade.