Czy e-sport w dobie kwarantanny to dobry sposób na zaspokojenie potrzeb młodzieży? Czy ma szansę pomóc to polskim dzieciom na spokojniejsze przetrwanie tego czasu? Takie pytania pojawiają się od zaprezentowania nowego projektu Ministerstwa Cyfryzacji – Grarantanna. W tym artykule postaramy się przeanalizować aktualną sytuację i podsumować działania władzy, bez oceniania kontekstu politycznego.
Zacznijmy od początku – wpływ koronawirusa i spowodowanej przez niego izolacji na psychikę.
Konsekwencje izolacji, kwarantanny i niemożności spotkania się z rówieśnikami w „realnym” świecie są potężne i mają bardzo negatywny wpływ na kondycję psychiczną dzieci i młodzieży. Zgodnie z badaniami zawartymi w medycznym czasopismem „The Lancet”, w grupie osób poddawanej kwarantannie podczas tak zwanej końskiej grypy, dzieci cierpiały z powodu stresu pourazowego czterokrotnie częściej niż dzieci z rodzin, które nie zostały poddane kwarantannie. Jest ogromna liczba badań, świadcząca o znaczącym pogorszeniu się stanu psychicznego osób poddanych przymusowej kwarantannie. Do występujących objawów należą – zaburzenia emocjonalne, depresja, nadmierny stres, obniżony nastrój, wyczerpanie emocjonalne, bezsenność drażliwość, niepokój psychiczny i stany lękowe. Badania zazwyczaj pochodzą z okresu epidemii SARS, końskiej grypy i ptasiej grypy, mają jednak one z pewnością znaczenie dla aktualnej sytuacji.
„The Lancet” sugeruje też, jakie kroki należy podjąć, by zredukować negatywny skutek kwarantanny na naszą psychikę. Warto wspomnieć, że w aktualnej sytuacji, wobec osób poniżej 18 roku życia panuje w tym momencie faktyczna, przymusowa kwarantanna. Takie osoby nie mogą swobodnie się przemieszczać po mieście. Muszą byś pod stałym nadzorem opiekuna prawnego. Nie mogą spotykać się ze znajomymi i ich aktywność powinna ograniczyć się do jedynie koniecznych czynności. W tym czynności związanych z komfortem psychicznym. Jest to oczywiście spowodowane realnym zagrożeniem, nie zaś wymysłem, który ma uziemić polskie nastolatki w domach.
W ramach redukcji negatywnych efektów na psychikę należy stosować kilka kroków
- Redukować czas kwarantanny do minimum. Oczywiście na to nie mamy żadnego wpływu, im dłużej trwa kwarantanna, tym gorzej dla naszego stanu.
- Udzielać rzetelnych informacji. To rola głównie rodziców, żeby informować swoje dzieci o aktualnym statusie, chyba że same szukają w internecie informacji. Warto dziecko chronić przed fake-newsami.
- Zapewnić odpowiednie zasoby – chodzi tutaj głównie o żywność, rzeczy podstawowej potrzeby.
- Zredukować nudę i poprawić komunikację. I to ten punkt doskonale spełnia Grarantanna. Inicjatywa na pewno pozwoli dzieciom oderwać się chociaż na moment od aktualnej sytuacji. Umożliwi im komunikację ze znajomymi przy tworzeniu nowych projektów w Minecraft, czy rozgrywaniu meczów w CS:GO.
Grarantanna Cup ma więc potencjał – czy faktycznie wpływa na redukcję stresu u dzieci?
Ciężko ocenić na tym etapie, czy inicjatywa ma faktyczny wpływ na kondycję psychiczną młodzieży. Można jednak założyć, że skupienie się na nagrodach w ogólnopolskim konkursie, który dotyczy wielu różnych, popularnych wśród młodzieży tytułów, zapewnia dzieciom oderwanie się od problemu i skoncentrowanie się na czymś innym. Grarantanna oferuje też gry RPG, które stawiają na kontakt pomiędzy graczami, tworzenie postaci i interakcje między nimi. To potencjalnie korzystnie może wpłynąć na radzenie sobie ze stresem związanym z brakiem kontaktu z rówieśnikami. Nie zastąpi go, ale pomoże w radzeniu sobie z trudnymi emocjami.
Gry komputerowe, które posiadają zróżnicowany wpływ na interakcje społeczne, mogą pomagać w tym trudnym okresie. Przemawiają za tym liczne badania zawarte w raporcie NCBI (The National Center for Biotechnology Information) – „The Use of Electronic Games in Therapy: a Review with Clinical Implications”. Dodatkowo w inicjatywach takich jak #edukatywni i „Quizy historyczne” młodzież może odświeżyć sobie wiedzę, dowiedzieć się czegoś nowego i odkryć w sobie nowe pasje. To oczywiście najbardziej optymistyczny scenariusz.
Nagrody za Grarantanna Cup – co można wygrać w zmaganiach? Jakie nagrody przygotował organizator?
Pierwsza edycja konkursu „Zbuduj kolejny cud wirtualnego świata” dobiegła końca. Zgodnie z regulaminem konkursu, warunkiem zwycięstwa jest uzyskanie największej ilości „reakcji” pod zdjęciem pracy konkursowej w trakcie głosowania na Facebooku. Aby zakwalifikować się do tej fazy, uczestnicy muszą przejść etap wstępny, gdzie gracze głosują in-game na najlepsze prace. Taki system oceniania budzi pewne wątpliwości, ale inne problemy i wątpliwości pojawiłby się w przypadku powołania jury. Pozwalanie społeczności na wybór jest więc dosyć odważnym krokiem, ale też sprawiedliwym (chociaż z tym różnie bywa). Wyniki zostaną podane 15.04.2020 o godzinie 20:00. Przyjrzyjmy się jednak nagrodą, w końcu uczestników przede wszystkim interesuje to, co można wygrać.
- Nagrody za pierwsze miejsce to; mysz przewodowa SPC Gear LIX Plus (średniopółkowa), Razer Mouse Bungee V2 (zdecydowanie produkt z najwyższej półki cenowej), Monopoly – Dragon Ball Z, budzik z Iron Manem.
- Nagrody za drugie miejsce to; Razer Basilisk + Goliathus Control Fissure Edition Small (szkoda, że nie za pierwsze miejsce), Razer Mouse Bungee V2, Puzzle Map Art, figurka Harry Potter Funko Pop.
- Nagroda za trzecie miejsce to; mysz HyperX Pulsefire Surge RGB (jej wartość jest większa od SPC Gear LIX Plus, dostępnej za pierwsze miejsce co ponownie zaskakuje), Razer Mouse Bungee V2, podkładka MODECOM Volcano Elbrus, Puzzle Bohaterowie Wiedźmina, budzik z Guardians of Galaxy.
- Nagroda za czwarte miejsce to: klawiatura Logitech G213 Prodigy, słuchawki Modecom Volcano MC-859 BOW. Monopoly – Fortnite, figurka Severus Snape z serii Funko Pop.
- Nagrody są dosyć atrakcyjne, niestety wygląda na to, że nie do końca przemyślane. Obecność Razer Mouse Bungee V2, które jest produktem skrajnie drogim i niekoniecznie przydatnym budzi pewne wątpliwości.
Czy Grarantanna to dobry pomysł?
Jak pokazuje powyższa próba analizy, wydawać się może, że tak. Jest szansa, że dołoży to lekką cegiełkę do poprawy stanu zdrowia psychicznego polskich dzieci. Jednak to tylko jeden z czterech punktów, które zalecają naukowcy. Warto więc poprawiać komunikację z naszym dzieckiem. Zapewniać mu to, czego potrzebuje i przede wszystkim rozmawiać z nim o aktualnej sytuacji i jego emocjach. To w rękach rodziców leży to, jak z tej sytuacji wyjdą nasze dzieci.
Wykorzystane źródła: thelancet.com, grarantanna.pl, ncbi.nlm.nih.gov