Przechodzimy trochę do tematów związanych z Internetem mobilnym. Ile można czytać o dziurach na Androida i Windows 10. To nawet my mamy już dość i od każdego kolejnego expoloita dostajemy gorączki. Postanowiliśmy poruszyć kilka tematów związanych z używanym coraz częściej internetem w telefonie.
Często zdarza sie tak, że sieć nie działa. Mamy to w domach, mamy i na telefonach. Awarie, brak zasięgu mają wpływ na jakość usługi, ale co zrobić, gdy internet nam nie działa przez dłuższy okres czasu, lub nie działał w ogóle. Jak wiadomo, użytkownicy absolutnie nie będą się przejmować konfiguracją telefonu i gdy kupujemy nowy telefon możemy mieć przynajmniej nadzieję, że żadna niespodzianka nas nie spotka. Jednakże, gdy telefon kupujemy od kogoś mogą zostać pozostałości po starej konfiguracji umożliwiające nam korzystanie w sieci naszego operatora. Ja spotkałam się z tym, gdy telefon przygarnęła kiedyś moja mama, od znajomej. Pominę może model telefonu, bo ilość wjeżdżań mamie na ambicje, że ma “padło“, a nie telefon było wiele (żeby nie było, mama miała Alcatela One Touch 810, teraz będzie Wam bardziej wesoło). Pomijając fakt, ze model i oprogramowanie były straszne i toporne, to jeszcze telefon miał zapisaną starą konfigurację MMS, Internetu i mama nie mogła z tych usług korzystać. Miała bowiem innego operatora, niż poprzedniczka.
Jak więc poradzić sobie samemu, bez pomocy specjalisty w takich przypadkach. Przedstawimy Wam kilka z pozoru banalnych punktów, które mogą Wam pomóc w takich przypadku.
Na sztywno wklepane APN
Zacznijmy od najczęstszego problemu, który między innymi dotknął moją mamę. Do działania internetu w telefonie od operatora musimy mieć poprawnie skonfigurowany APN. Dla różnych operatorów te ustawienie są zupełnie inne. Ustawienia APN dla konkretnego operatora możemy znaleźć na stronach ISP, jeżeli nie skonfiguruje się telefon sam, po podłączeniu do sieci. Możliwe jest także wysłanie ustawień wiadomością SMS – nie jest to jawny tekst, tylko instalator konfiguracji, który sam ustawi nasz telefon. Ważne, aby APN był zgodny w APN operatora. Oto kilka ustawień sztampowych operatorów rynku w Polsce:
Orange
Nazwa konfiguracji: | Internet GPRS |
---|---|
Nośnik danych: | GPRS |
APN: | internet |
User: | internet |
Hasło: | internet |
Numer dostępowy: | *99# |
Uwierzytelnienie: | normalne |
Adres IP: | automatyczny |
Primary DNS: | 217.116.100.100 |
Secondary DNS: | 217.116.104.104 |
Play
APN: | internet |
---|---|
Numer dostępowy: | *99# |
User: | brak |
Hasło: | brak |
DNS | automatyczne |
Plus
Nazwa: | Plus |
---|---|
APN: | plus |
Typ uwierzytelniania: | PAP |
Typ APN: | default lub internet |
T-Mobile
Nazwa: | T-Mobile |
---|---|
APN: | internet |
Proxy: | nieustawione/puste |
Port: | nieustawione/puste |
Nazwa użytkownika: | nieustawione/puste |
Hasło: | nieustawione/puste |
Serwer: | nieustawione/puste |
MMSC: | nieustawione/puste |
Proxy MMS: | nieustawione/puste |
Port MMS: | nieustawione/puste |
MCC: | 260 |
MNC: | 02 |
Typ uwierzytelnienia: | PAP |
Typ APN: | internet |
Wyłączona transmisja danych lub włączony tryb samolotowy
Ok, ok. Niby banalne dla tych, co mają od jakiegoś czasu telefony, albo ogarniają swoje modele. Jednakże, dla młodych użytkowników lub posiadaczy nowoczesnych modeli może to sprawić problem i mogą sobie nie zdawać sprawy nawet, że są ofiarami takiej błahostki. Warto sprawdzić to na samym początku, gdy tylko sieć szwankuje.
Metoda na Windows – wyłącz i włącz
Chodzi dokładnie o wyjęcie baterii w trakcie działania telefonu, włożenie jej i włączenie go. Metoda wydaje się być mega łopatologiczna, ale możecie mi uwierzyć, albo nie, kilka razy udało mi się naprawić na nią nie działający internet mobilny, choćby trzy tygodnie temu, jak byłam w szpitalu.
Reset do ustawień fabrycznych
Stosujemy go, gdy już nic nie pomaga. Może się okazać, że złapaliśmy jakieś buga, wirusa, który blokuje nam dostęp do sieci, lub zainstalowaliśmy jakieś złośliwe oprogramowanie. W takim przypadku reset może dużo pomóc. Dobrze jest przed nim sprawdzić, czy sieć działa po przepięciu SIM do innego telefonu. Jeżeli się okaże, że nie, może to być problem operatora i wtedy bez wizyty w Punkcie Obsługi się nie obejdziemy.
Pamiętajmy także, że na pewno nie sprawdzi się w takim przypadku najbardziej popularna wśród użytkowników metoda. Sieć na pewno nie zacznie działać, gdy rzucimy naszym smartfonem o ścianę lub podłogę, a prawda jest taka, że możemy na tym stracić, jak rozsypie się w drobny mak. Czasy Nokii 3310 się już skończyły i do dzisiejszych telefonów trzeba delikatnie i z szacunkiem.