Play kilka dni temu wprowadził nowe cenniki, które zawierają dopłaty do usługi roamingu świadczonej na terenie Unii Europejskiej. Zmiany dotyczą umów (oraz aneksów) abonamentowych podpisanych po 26 stycznia 2018 roku i osób korzystających z ofert prepaid. Wiele osób jest niezadowolonych z wprowadzonych zmian i zarzuca operatorowi złamanie postanowień RLAH (Roaming Like at Home). Jednakże dopłaty zostały wprowadzone po uzyskaniu zgody od UKE i są zgodne z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2015/2120.
Zasady RLAH, czyli zniesienie dodatkowych opłat za świadczenie usługi roamingu na terenie Unii Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego, obowiązują od 15 czerwca zeszłego roku. Przy czym nie wszyscy pamiętają, że oprócz tego obowiązuje również Polityka Uczciwego Korzystania, która przewiduje naliczenie opłat za roaming dla tych osób, które nadużywają zasad RLAH. Przy czym naliczane są one dopiero na podstawie 4-miesięcznego okresu obserwacji. Niestety zapisy te nie sprawdzają się w praktyce, ponieważ osoby nadużywające roamingu zbyt często zmieniają karty SIM. Oczywiście korzystają przy tym z ofert prepaid, przez co operator nie może skutecznie zwalczać plagi nadgorliwych roamingowców. Dlatego też klienci korzystający z ofert na kartę zostali najbardziej “poszkodowani” przez wprowadzone zmiany.
Już wiemy, na czym polega 30-dniowy okres obserwacji stosowany przez Play przy dopłatach za roaming.
Okres ten jest rozpatrywany osobno dla każdego dnia. Zatem operator sprawdza, czy dany klient w ciągu 30 ostatnich dni nie nadużywał usługi roamingu. Jeżeli tak, to przez kolejne 30 dni będą naliczane ustalone dopłaty oraz monitorowany będzie poziom korzystania z roamingu. Jeżeli w tym okresie, klient będzie częściej korzystać ze swojego telefonu na terenie kraju, to po 30 dniach przestaną być naliczane dopłaty. Jednak, jeżeli sytuacja będzie się ciągnąć przez 4 miesiące, to zaczną obowiązywać stawki obowiązujące według Polityki Uczciwego Korzystania, które są wyższe od niedawno ogłoszonych dopłat.
To są tylko dwie z wielu kwestii, które w swoim najnowszym vlogu omówił Marcin Gruszka – Rzecznik Prasowy sieci Play. Osoby zainteresowane tematem zachęcam do obejrzenia całego materiału.
Źródło: Play