Plus ma bardzo bogaty bagaż doświadczeń związanych z działaniem usługi Wi-Fi Calling. Operator testował ją jako pierwszy w Polsce. Pierwszy wpis na naszym bloku związany z tym tematem sięga grudnia 2015 roku… Dziś klienci Plusa doczekali się komercyjnego uruchomiania usługi Wi-Fi Calling, która pozwala na rozmowy przez Wi-Fi i nie wymaga zasięgu sieci komórkowej.
Doczekaliśmy się. Już wszyscy polscy operatorzy infrastrukturalni (czyli Orange, Play, Plus oraz T-Mobile) oferują swoim klientom komercyjną usługę Wi-Fi Calling. Przy czym w “zielonej” sieci mogą z niej na razie skorzystać jedynie klienci abonamentowi, którzy posiadają smartfony z systemem operacyjnym Android (wersja 5.0 i wyższe) lub iOS (wersja 9.0 lub nowsza). Niestety Plus nie zdecydował się na uruchomienie natywnej wersji usługi. Dlatego każdy, kto chce skorzystać z WiFi Calling, musi najpierw zainstalować przygotowaną do tego celu aplikację, która dostępna jest do pobrania ze sklepów Google Play i App Store.
Wi-Fi Calling w Plusie ma kilka wad
Plus jest drugim operatorem w Polsce, który zdecydował się na świadczenie usługi Wi-Fi Calling za pomocą aplikacji mobilnej. Rozwiązanie to ma jedną zaletę. Operator może w ten sposób bardzo szybko zacząć świadczyć nową usługę dla dużej liczby klientów. Podobnego podejścia spróbował również Orange. Jednak “pomarańczowi” już od marca tego roku nie rozwija aplikacji do WiFi Calling i przestanie ona działać już za 3 miesiące. W tym przypadku operator zachęca do używania smartfonów z natywną obsługą Wi-Fi Calling.
Z dotychczasowych ogłoszeń i testów operatorów możemy wywnioskować, że aplikacje mobilne nie pozwalają na uruchomienie VoLTE. W przypadku Wi-Fi Calling jest to bardzo ważne. Jeżeli operator nie wspiera VoLTE, to wyjście z zasięgu sieci Wi-Fi będzie powodowało przerwanie rozmów WiFi Calling. Niestety zbudowanie obszernej bazy urządzeń natywnie obsługujących VoLTE i rozmowy przez Wi-Fi jest czasochłonne. W przypadku Playa usługi te dostępne są dla co trzeciego klienta.
Źródło: Plus