Doczekaliśmy się drugiego operatora w Polsce, który zdecydował się na uruchomienie usługi eSIM. Przy czym statystyki pokazują, że nie cieszy się ona dużą popularnością. Dlatego też T-Mobile zaczął od wdrożenia elektronicznych kart SIM dla klientów korporacyjnych, którym zależy na szybkiej i wygodnej aktywacji (a później zarządzaniu) wielu urządzeń.

Pierwszym polskim operatorem, który zdecydował się na wdrożenie obsługi elektronicznych kart SIM, czyli eSIM, był Orange. Usługa wystartowała w grudniu 2018 roku. Aktualnie korzysta z niej ponad 50 tysięcy osób. Jednak przy bazie liczącej 15 milionów kart SIM przekłada się to na jedyne 0,3% wszystkich urządzeń u danego operatora. Całkiem możliwe, że to właśnie z powodu małego zainteresowania takimi rozwiązaniami, Play nie skomercjalizował wdrożenia, o którym donosił Marcin Gruszka w maju zeszłego roku. Wygląda na to, że obecnie eSIM jest głównie ciekawostką, z której korzystają głównie zapaleńcy technologiczni. Jednak polski oddział T-Mobile znalazł dość ciekawą niszę dla elektronicznych kart SIM.

eSIM ułatwi klientom korporacyjnym T-Mobile uruchamianie terminali

Mogłoby się wydawać, że włożenie fizycznej karty SIM i uruchomienie oraz skonfigurowanie nowego smartfona nie jest niczym trudnym. Jednak w korporacjach, którym zależy na bezpieczeństwie gromadzonych danych, wygląda to trochę inaczej. W niektórych branżach używanie prywatnego smartfona do celów służbowych jest dość ryzykowane. Dlatego też klienci korporacyjni decydują się na wdrażanie usług, które pozwalają na sprawne zarządzanie firmowymi urządzeniami. Z kolei eSIM od T-Mobile rozszerza ich zakres o możliwość aktywacji usług mobilnych na dużej liczbie terminali.

Klienci, którzy zdecydują się na skorzystanie z tej opcji, otrzymają na swoją skrzynkę e-mail wiadomość zawierającą kod QR, po zeskanowaniu którego smartfon sam pobierze z serwera operatora informacje niezbędne do aktywacji eSIM w urządzeniu i rejestracji w sieci. Rozwiązanie to zostanie w T-Mobile zaoferowane na początku odbiorcom korporacyjnym, którzy będą mogli wykorzystać je do masowej aktywacji usług mobilnych w aparatach zakupionych u operatora.

Operator zadeklarował, że w najbliższych miesiącach będzie pracować nad rozwojem usługi wirtualnej karty SIM. Chodzi tutaj m.in. o możliwość posiadania tego samego numeru telefonu na kilku urządzeniach oraz zdalne zarządzanie kartami z poziomu portalu obsługowego. Później eSIM trafi do ofert dla mniejszych firm oraz odbiorców indywidualnych.

Aktualnie eSIM działa na urządzeniach firm Apple i Samsung: iPhone XS, iPhone XS Max, iPhone XR, iPhone 11, iPhone 11 Pro, iPhone 11 Pro Max, iPhone SE (2 gen), iPad Pro 11” (1 gen. 2018), iPad Pro 11” (2 gen. 2020), iPad Pro 12,9” (4 gen. 2020), iPad Pro 12,9” (3 gen. 2018), iPad Pro 12,9” (2 gen. 2017), iPad Pro 10,5” (2017), iPad Air (3 gen. 2019), iPad (7 gen. 2019), iPad (6 gen. 2018), iPad (5 gen. 2017), iPad mini (5 gen. 2019), Samsung Galaxy S20, Samsung Galaxy S20+, Samsung Galaxy S20 Ultra, Samsung Galaxy Note 20, Samsung Galaxy Note 20 Ultra.

Przemek jest mózgiem operacyjnym SpeedTest.pl. Studiował na Politechnice Wrocławskiej elektronikę i telekomunikację. Zarządza projektami IT, relacjami z klientami oraz nadzoruje procesy rozwoju. Prywatnie zaangażowany w rodzinę, wsparcie różnych działalności charytatywnych i projekty ekstremalne.