Urząd Komunikacji Elektronicznej co jakiś czas publikuje na swoim kanale YouTube krótki poradnik dotyczący usług telekomunikacyjnych. Dzisiejsze nagranie było poświęcone mało znanej usłudze, którą jest Wi-Fi Calling. Rozwiązaniem tym powinny zainteresować się wszystkie osoby, które narzekają na zasięg telefonii komórkowej.
Operatorzy telekomunikacyjni deklarują bardzo duże zasięgi. Sieć LTE każdego z telekomów z tzw. wielkiej czwórki dociera już do ponad 99% mieszkańców Polski. Jednak sieć komórkowa jest bardzo skomplikowanym “organizmem” i w praktyce wiele osób narzeka na problemy z zasięgiem. Problem ten dotyczy nawet niektórych mieszkańców nowoczesnych osiedli w dużych miastach. W takich przypadkach z pomocą przychodzi usługa Wi-Fi Calling, która pozwala na realizowanie połączeń głosowych oraz wysyłanie i odbieranie SMS-ów za pośrednictwem sieci Wi-Fi. Od ponad roku rozwiązanie to dostępne jest u wszystkich czterech największych operatorów. Niestety do jej poprawnego działania wymagane jest kompatybilne urządzenie. Na szczęście z miesiąca na miesiąc lista certyfikowanych przez operatorów smartfonów jest coraz dłuższa.
Jak skorzystać z Wi-Fi Calling u polskich operatorów?
Najczęściej usługę Wi-Fi Calling można aktywować z poziomu ustawień smartfona. W menu urządzenia powinniście szukać opcji ‘Wi-Fi Calling”, “Vo-WiFi” lub też “Połączenia/Rozmowy przez Wi-Fi”. W niektórych przypadkach wymagana jest instalacja dedykowanej aplikacji.
Play: pasywna konfiguracja na Androida i iPhone
Play uruchomił komercyjną usługę Wi-Fi Calling jako pierwszy operator w Polsce. Początkowo rozwiązanie to było dostępne jedynie na wybranych urządzeniach z Androidem. Później pojawiło się wsparcie dla urządzeń Apple. W obu przypadkach usługę można aktywować z poziomu systemowego menu. Do jej działania wymagana jest również odpowiednia taryfa. Przy czym kombinację tych obu wymogów od listopada 2019 roku spełnia już co trzeci klient operatora. Ilu jest ich teraz? Tego nie wiemy, jednak na pewno z miesiąca na miesiąc jest ich coraz więcej.
T-Mobile: pierwsza sieć z Wi-Fi Calling na iPhone
Generalnie T-Mobile uruchomił usługę Wi-Fi Calling jako drugi. Jednak “magentowa” sieć mogła jako pierwsza pochwalić się 100 tysiącami użytkowników. Osiągnięcie to wynika z wczesnego wdrożenia VoWiFi na urządzeniach Apple. Aktualnie usługa ta działa zarówno w taryfach abonamentowych, jak i pre-paid.
Orange: wsparcie dla każdego urządzenia z Androidem dzięki dedykowanej aplikacji
Orange uruchomił Wi-Fi Calling jako trzeci. Wcześniej operator wystartował z VoLTE, które początkowo działało na niewielu urządzeniach. Obecnie “pomarańczowi” preferują pasywną integrację usługi Wi-Fi Calling z oprogramowaniem poszczególnych smartfonów. W przypadku iPhone’ów nie ma innego rozwiązania. Oprócz tego operator przygotował specjalną aplikację, która pozwala na skorzystanie z połączeń przez sieć Wi-Fi na każdym smartfonie z Androidem.
Plus: pierwsze testy, ostatnie wdrożenia
Plus testował Wi-Fi Calling już w grudniu 2015 roku. Jednak na komercyjny start usługi klienci “zielonych” musieli czekać aż cztery lata. Początkowo “zieloni” postawili na dedykowaną aplikację. Co ciekawe działa ona zarówno na urządzeniach z systemem Android, jak i iOS. W międzyczasie operator wprowadził pasywne (tj. niewymagające aplikacji) wsparcie dla smartfonów z Androidem wybranych producentów.