Od momentu, gdy Apple zrewolucjonizowało świat technologii wprowadzeniem na rynek iPhone’a, minęło już wiele czasu. Niektórzy uważają, że firma z Cupertino straciła od wtedy sporą część swojej innowacyjności. Takie stwierdzenie potwierza najnowszy raport magazynu Fast Company, który co roku publikuje listę najbardziej nowatorskich przedsiębiorstw. Apple, zajmujące rok temu pierwszą pozycję, spadło aż na miejsce siedemnaste – czyli najniższe od początku istnienia rankingu.

Apple wpada w rutynę?

Rok temu firma z jabłkiem w logo zajęła w zestawieniu pierwsze miejsce, a to za sprawą iPhone’a X i bezprzewodowych słuchawek AirPods (lista powstaje na początku roku, dlatego w 2018 oceniane są pomysły z 2017). Flagowy smartfon Apple’a w pełni zasłużył sobie na miano wyjątkowego i innowacyjnego. X znacząco odświeżył design iPhone’ów, wprowadzając wąskie krawędzie oraz kontrowersyjnego „notcha”, który od wtedy na dobre zadomowił się we wzornictwie smartfonów. Ponadto wraz z tym modelem wprowadzono system rozpoznawania twarzy FaceID, który do teraz pozostaje najbezpieczniejszą implementacją tego sposobu zabezpieczenia.

W minionym roku Apple jednak nie popisało się według Fast Company kreatywnością. iPhone XS, będący właściwie drobnym odświeżeniem „iksa”, został uznany przez twórców listy za coś w rodzaju odgrzewanego kotleta. Mimo wszystko, sama obecność na liście wymaga jakichkolwiek innowacji. Fast Company uznało, że w tym roku firmie z Cupertino pochwała należy się za procesor A12 Bionic, który jest pierwszym układem Apple’a wytworzonym w procesie 7 nm. Taka metoda produkcji pozwala na większą wydajność i niższe zużycie energii.

Azjatyckie firmy wiodą prym w innowacji

Pierwsze dwa miejsca w rankingu zajęły firmy Meituan Dianping oraz Grab. Nic Wam to nie mówi? Nic dziwnego. Obydwie prowadzą interesy jedynie w Azji – pierwsza z nich operuje w Chinach, zaś druga powstała w Singapurze. Meituan Dianping to platforma usprawniająca załatwianie spraw takich jak zamawianie jedzenia, rezerwowanie miejsca w hotelu, czy zakup biletów do kina. W całym zeszłym roku odnotowano 27,7 miliardów transakcji przeprowadzonych przez tę aplikację. Grab to z kolei azjatycki odpowiednik Ubera, oprócz zamawiania taksówek oferujący także m.in. usługi finansowe. Podium zamyka… NBA. Amerykańska liga koszykówki zapunktowała rozszerzeniem swojej usługi streamingu, a także utworzeniem NBA 2K League, ligi łączącej profesjonalną koszykówkę z e-sportem.

Źródło: Fast Company