UOKiK (Urząd Ochrony Klientów i Konsumentów) nałożył na spółkę Cyfrowy Polsat dwie kary o łącznej wysokości niecałych 35 mln zł. Obie kary dotyczą nieuczciwego zachowania firmy podczas trwania mistrzostw Euro 2016. Cyfrowy Polsat utrudniał w tym czasie swoim klientom dostęp do ogólnodostępnych kanałów ZDF i Das Erste, na których można było oglądać mecze za darmo.
Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej 2016 (czyli Euro 2016) trwały od 10 czerwca do 10 lipca 2016 roku. Część meczów można było oglądać w Polsce na bezpłatnych kanałach telewizji naziemnej (TVP i Polsat) oraz w internecie na stronie sport.tvp.pl. Z kolei śledzenie wszystkich meczów wymagało dostęp do kanałów płatnych z oferty Cyfrowego Polsatu poprzez:
- wykupienie dostępu do kanałów Polsat Sport 2 i Polsat Sport 3 za 79 zł,
- kupno pakietu IPLA 2016 w cenie 99 zł,
- przedłużenie umowy z Cyfrowym Polsatem na 24 miesiące.
Jednak był jeszcze jeden sposób na oglądanie mistrzostw Euro 2016 bez konieczności płacenia. Mogli z niej skorzystać wszyscy posiadacze urządzeń zdolnych do odbioru ogólnodostępnych kanałów satelitarnych z programami ZDF i Das Erste. Jednak Cyfrowy Polsat 16 czerwca 2016 roku o godzinie 14:30 (pół godziny przed meczem Anglia – Walia) usunął je z automatycznej listy kanałów. Tak naprawdę kibice mogli dodać oba kanały manualnie i bez większych problemów obejrzeć mecze. Jednak Cyfrowy Polsat nie uprzedził swoich klientów o wprowadzonych zmianach i nie udzielał rzetelnych informacji w sprawie dostępu do programów ZDF i Das Erste. UOKiK uznał te działania za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów.
Cyfrowy Polsat ma zapłacić 34,9 mln zł za praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów
Urząd Ochrony Klientów i Konsumentów nałożył na Cyfrowy Polsat dwie kary. Pierwsza z nich dotyczyła usunięcie kanałów ZDF oraz Das Erste, na których transmitowano mecze Euro 2016, z listy programów dostępnych za pośrednictwem dekodera przy pomocy funkcji automatycznego wyszukiwania. Sprawiło to, że klienci odnieśli wrażenie, że muszą wykupić dostęp do płatnych kanałów, bo inaczej nie obejrzą wszystkich meczów. Kara za tę praktykę wynosi 20 068 112 zł.
“Docierały do nas wówczas sygnały, że konsumenci są rozżaleni, bo Cyfrowy Polsat dokonał zmian bez uprzedzenia. Naszym zdaniem umyślnie utrudniał dostęp do transmisji, aby skłonić konsumentów do skorzystania z oferty spółki. Jeśli zależało im na meczach, mogli się zdecydować zapłacić za dostęp do transmisji” – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Druga kara dotyczy to, jak Cyfrowy Polsat reagował na zgłoszenia dotyczące zmian w dostępności programów ZDF i Das Erste. Dodatkowo UOKiK uważa, że spółka powinna poinstruować swoich klientów, w jaki sposób mogą uzyskać dostęp do kanałów usuniętych z listy. W tym przypadku Urząd nałożył karę w wysokości 14 850 403 zł.
“Brak rzetelnej informacji o wprowadzonych zmianach i o alternatywnych sposobach uzyskania dostępu do kanałów ZDF i Das Erste powodował dezorientację u konsumentów. Wielu z nich mogło nie wiedzieć, że nadal mogą za darmo oglądać transmisje meczów. W związku z tym mogli niepotrzebnie wydać pieniądze. Nasza decyzja ma być sygnałem dla przedsiębiorców, że takie działania są niedopuszczalne” – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Decyzja UOKiK nie jest prawomocna. Cyfrowy Polsat może odwołać się do sądu w ciągu miesiąca od jej doręczenia.
Źródło: UOKiK