Kilka dni temu media nagłośniły sprawę potencjalnego wycieku danych osobowych posiadaczy smartfonów Nokia 7 Plus. Jeden z użytkowników zauważył, że jego Nokia wysyła podejrzane dane na serwery ulokowane w Chinach. Producent urządzenia, czyli HMD Global, wytłumaczył, że problem dotyczy błędu w oprogramowaniu. Przy czym Finowie podkreślają, że nie doszło tutaj do naruszenia zasad przetwarzania danych osobowych, tj. przepisów RODO.
Użytkownicy od dawien dawna zastanawiają się, jakie to tajemnicze dane na ich temat zbierane są przez urządzenia mobilne oraz systemy operacyjne. Każda nowa wersja Windowsa wysyła do Microsoftu coraz więcej danych. Podobnie jest z smartfonami. Producenci urządzeń mobilnych zbierają różnego rodzaju informacje, które usprawniają obsługę klientów (np. podczas reklamacji gwarancyjnej) oraz pomagają w dopracowaniu dostarczanego oprogramowania. Aktualnie na tapecie mamy “aferę” z smartfonami Nokia 7 Plus. Niektóre egzemplarze wysyłały do chińskich serwerów informacje związane z aktywacją urządzenia. HMD Global podkreśliło, że nie doszło do żadnego naruszenia danych osobowych klientów. Jednak przy okazji poznaliśmy kilka szczegółów na temat sposobu zbierania i przetwarzania różnych informacji.
Smartfony Nokia wysyłają dane na serwery w Singapurze
HMD Global, producent smartfonów Nokia, musi spełniać regulacje prawne obowiązujące w krajach, w których sprzedaje swoje urządzenia. Dlatego też Finowie musieli przygotować procedury zgodne z przepisami RODO oraz chińską ustawą o bezpieczeństwie cybernetycznym. Wszystkie telefony, które pochodzą z krajów spoza Chin, wysyłają dane do serwerów znajdujących się w Singapurze. Są one częścią chmury Amazon Web Services i spełniają wszystkie wymogi RODO. Z kolei urządzenia sprzedawane w Chinach wysyłają dane na serwery HMD Global umieszczone w Chinach. Związane jest to z przepisami chińskiej ustawy o bezpieczeństwie cybernetycznym.
Producent sam wykrył błąd w oprogramowaniu smartfonów Nokia 7 Plus. Odpowiednia poprawka wyszła już w lutym tego roku. Jest ona zainstalowana na niemalże wszystkich aktywnych urządzeniach. Dla pewności możecie sprawdzić wersję firmware zainstalowanego w Waszej Nokii 7 Plus. Oprogramowania 00WW339BSP03 oraz 00WW322CSP05 zawierają łatkę rozwiązującą omawiany problem.
Źródło: HMD Global