Szykują się zmiany na polskim rynku serwisów internetowych. Niemiecki koncern Bauer Media, właściciel Grupy Interia.pl, rozpoczął poszukiwania nabywców portalu oraz towarzyszącym mu portalom tematycznym. Jej przejęciem może być zainteresowany Cyfrowy Polsat, który nie ma silnej pozycji w mediach internetowych.
Pamiętam czasy, kiedy to trzema największymi polskimi portalami były: Interia, Wirtualna Polska oraz Onet. Był to dosłownie przełom pomiędzy XX i XXI wiekiem (rok 2000), kiedy to większość osób korzystało z internetu za pomocą modemu. Z kolei łącza ADSL spopularyzowały się dopiero na przełomie lat 2005/2006, kiedy to Telekomunikacja Polska znacznie obniżyła cenę Neostrady. Wcześniej dość popularnym rozwiązaniem było współdzielenie jednego łącza internetowego przez kilku sąsiadów. Dzisiaj polski Internet wygląda zupełnie inaczej. Przeciętny internauta coraz częściej przegląda serwisy nienależące do wspomnianej trójki. Z kolei walka o czytelnika odbywa się za pośrednictwem algorytmów wyszukiwania oferowanych przez Google. Jednak wielkie portale internetowe dalej mają się dobrze. W listopadzie wszystkie serwisy należące do Grupy Interia.pl odwiedziło 18,77 mln użytkowników. Z kolei zysk netto Grupy wyniósł w zeszłym roku 22,26 mln zł (wzrost o 4,85% względem poprzedniego roku).
Kto kupi Interię?
O tym, że Bauer Media chce sprzedać Interię poinformował “Puls Biznesu”. Maciej Brzozowski, rzecznik prasowy Grupy Bauer Media w Polsce, nie skomentował tych doniesień. Jednak z dość dużą dozą prawdopodobieństwa możemy przyjąć, że jest to informacja prawdziwa. Chociaż trudno tutaj mówić o jakiejkolwiek dacie ewentualnej transakcji. Być może Bauer Media sprawdza jedynie zainteresowanie rynku.
“Puls Biznesu” wytypował kilku potencjalnych kupców. Najpoważniejszym kandydatem wydaje się Agora, która na początku tego roku nabyła 40% udziałów Eurozetu (nadawcy m.in. Radia ZET). Agora ma również możliwość przejęcia pozostałych 60% udziałów. Jednak najpierw zgodę na to musi wyrazić UOKiK (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów). Decyzja w tej sprawie powinna pojawić się jesienią 2020 roku.
Kolejnym poważnym potencjalnym nabywcom jest Wirtualna Polska. Jednak nie wiadomo czy serwis ten skorzystałby na przejęciu Interii. Byłby tutaj na pewno potrzebny dobry plan na synergię, która umocniłaby pozycje Wirtualnej Polski na rynku.
“Puls Biznesu” twierdzi również, że przejęciem Grupy Interia.pl może zainteresować się Cyfrowy Polsat. Grupa Zygmunta Solorza posiada już telewizję. Powiększenie portfolio o grupę złożoną z dużego portalu oraz kilku serwisów tematycznych wzmocniłoby pozycję Cyfrowego Polsatu w internecie.
Źródło: Puls Biznesu, Telko.in, Wirtualne Media