Zawsze cieszą nas informacje na temat nowych rozwiązań wdrażanych przez polskich operatorów. Dlatego na bieżąco śledzimy informacje na temat uruchamiania VoLTE, Wi-Fi Calling czy też kolejnych usprawnień sieci LTE-Advanced. Jednak dużo ciekawsze są informacje na temat popularności danych usług. Dzisiaj dowiedzieliśmy się, że co czwarte połączenie głosowe realizowane przez klientów sieci Orange odbywa się za pomocą HD Voice.

Klienci lubią korzystać z nowoczesnych sieci. Jednak bycie klientem danego operatora nie zawsze oznacza korzystanie z wszystkich udostępnianych przez sieć udogodnień. Większość usług wymaga od nas posiadania odpowiedniego urządzenia, które obsługuje dane rozwiązanie. W przypadku HD Voice musi być spełnionych kilka warunków, żeby można było przeprowadzić rozmowę wysokiej jakości. Po pierwsze zarówno my, jak i nasz rozmówca, musimy posiadać telefon wspierający HD Voice, czyli obsługujący szerokopasmowe kodeki mowy. Warunek ten spełnia praktycznie każdy niezbyt stary smartfon. Drugi warunek musi zostać spełniony po stronie sieci. Jeżeli rozmowa odbywa się pomiędzy klientami tego samego operatora, to nie ma problemu. Natomiast w przypadku połączeń międzyoperatorskich mogą wystąpić problemy związane z negocjacją kodeka.

Międzyoperatorskie połączenia HD Voice działają pomiędzy Orange a Plusem i Playem.

Natomiast HD Voice pomiędzy Orange i T-Mobile zostanie uruchomione w ciągu najbliższych tygodni. Na takich samych warunkach usługa jest dostępna również dla klientów Nju mobile. HD Voice zostało uruchomione w ramach sieci Orange już w lipcu 2014 roku. Natomiast testy dla połączeń międzyoperatorskiej rozpoczęto w styczniu 2016 roku. Pierwszym operatorem, z którym Orange uruchomił międzyoperatorskie połączenia głosowe oparte o technologi IP (jest to wymagane do działania HD Voice) był Plus. Później do tego grona dołączył Play.

HD Voice Orange Polska

Korzystanie z HD Voice oznacza, że głos naszego rozmówcy jest czystszy i łatwiejszy do zrozumienia dzięki zwiększeniu zakresu przenoszonych częstotliwości. Dodatkowo używane są algorytmy eliminujące pochodzące z otoczenia szumy. W przypadku braku wsparcia dla HD Voice połączenie realizowane jest w standardowy sposób. Jakość takiej rozmowy jest porównywalna do tradycyjnego połączenia telefonicznego.

Przemek jest mózgiem operacyjnym SpeedTest.pl. Studiował na Politechnice Wrocławskiej elektronikę i telekomunikację. Zarządza projektami IT, relacjami z klientami oraz nadzoruje procesy rozwoju. Prywatnie zaangażowany w rodzinę, wsparcie różnych działalności charytatywnych i projekty ekstremalne.