Grupa Iliad Purple ogłosiła chęć zakupu 100% akcji Play Communication. Jednocześnie dowiedzieliśmy się o podpisaniu wiążących i nieodwoływanych umów z Kenbourne Invest i Tollerton Investments, co gwarantuje grupie Iliad przejęcie 40,2% akcji operatora. Dzięki temu francuski podmiot uzyska większość miejsc (tj. cześć z dziewięciu) w radzie nadzorczej Play Communications.
Plotki dotyczące możliwości sprzedaży operatora sieci Play pojawiały się w mediach już od dawna. Jednak w międzyczasie telekom intensywnie pracował nad poprawą wyników finansowych i wszedł na giełdę. Ostatnio mówiono jedynie o wydzieleniu i sprzedaży spółki zarządzającej infrastrukturą pasywną. Teraz wiemy, że pojawił się chętny na kupno 100% akcji Play Communication. Jest nim francuska grupa Iliad, która jest właścicielem dwóch sieci mobilnych: Free Mobile (Francja, 20 mln abonentów) oraz Iliad (Włochy, 6 mln abonentów). Według wyliczeń, jeśli Iliad Purple przejmie Play Communications, to zostanie szósta co do wielkości grupą telekomunikacyjną w Europie. Łącznie będzie ona obsługiwać 41 mln klientów. Iliad zaoferował cenę 39 zł za akcję, co daje wartość całej transakcji na poziomie 9,93 mld zł. Jej powodzenie zależy od uzyskania zgód regulatora, notyfikacja o planowanej akwizycji będzie złożona w Komisji Europejskiej.
Skutki przejęcia Play przez grupę Iliad
Pierwszym zauważalnym efektem zapowiedzianego przejęcia jest wyraźny wzrost wartości akcji spółki Play Communication. W piątek na zamknięciu warszawskiej GPW wynosił on 28,1 zł. Dzisiejsze otwarcie przyniosło wzrost kursu do 38,36 zł (o 36%). Wartość ta utrzymuje się na stałym poziomie, co oznacza dobrą reakcję rynku.
Grupa Iliad wydała w sprawie przejęcia swój komunikat, w którym zapowiada utrzymanie celów strategicznych założonych przez Play Communication. Oznacza to podtrzymanie planu polegającego na wydzieleniu i sprzedaży infrastruktury pasywnej. Iliad chce również pomóc Playowi w wejściu na rynek stacjonarny, gdzie operator świadczy swoje usługi na bazie infrastruktury sieci Vectra. Można też liczyć na to, że nowy właściciel będzie kładł silny nacisk na cyfrową dystrybucję oferty.
Iliad oraz Play mają ze sobą wiele wspólnego. Zarówno we Francji, jak i we Włoszech grupa wchodziła na rynek jako czwarty operator infrastrukturalny. Z kolei pozyskiwanie klientów odbywało się poprzez realizacje agresywnej strategii cenowej. Iliad wspierał swoje działania poprzez zaoferowanie we Francji usług stacjonarnych. Z kolei we Włoszech nastąpi to w okolicach połowy przyszłego roku.
“Sojusz z grupą Iliad stanowi ważny rozdział w historii Play, ponieważ przyspieszy rozwój działalności w zakresie usług stacjonarnych. (…) Nasz zarząd jednogłośnie zatwierdził tę umowę, mocno przekonany o jej strategicznym dopasowaniu i potencjale tworzenia wartości dla akcjonariuszy Play” – powiedział Jean-Marc Harion, prezes P4.