Uber ma ciekawe pomysły na zastosowanie algorytmów sztucznej inteligencji, która ułatwiają życie użytkownikom aplikacji. Jedno z ostatnich tego typu usprawnień zostało wprowadzone do usługi Uber dla Firm. Polega ono na skorzystaniu z uczenia maszynowego w systemie proponującym wybór sposobu płatności za przejazdy. W ten sposób zmniejszyć ma się ilość przejazdów prywatnych opłaconych z konta służbowego i na odwrót.
Większość osób uważa, że sukces Ubera wynika tylko i wyłącznie z atrakcyjnych cen za przejazdy. W dużej mierze jest to prawda. Jednak duża część użytkowników Ubera docenia również funkcjonalności zaimplementowane w aplikacji mobilnej. Jedną z nich jest możliwość z korzystania dwóch profili: służbowego oraz prywatnego. Uber dla Firm jest wygodną usługą przeznaczoną dla przedsiębiorców, którzy chcą zaoferować swoim pracownikom niedrogie przejazdy. Jednak do tej pory użytkownicy musieli przełączać się pomiędzy dwoma profilami, żeby zamówić usługę i zapłacić za nią z odpowiedniego konta. Dlatego zdarzały się przypadki, w których pracownicy zapominali przełączyć się na prywatny profil przed zamówieniem prywatnego przejazdu. W takiej sytuacji platforma pozwala na korektę źle zamówionej usługi. Oczywiście wymaga to ingerencji ze strony użytkownika oraz administratora służbowego profilu. Dlatego Uber opracował algorytm, który sugeruje sposób płatności za dany kurs.
Uber szacuje skuteczność swojego systemu rekomendacji na 80%
Mogłoby wydawać się, że dokładność takiego systemu poleceń powinna być nieco większa. Być może Uber w przyszłości usprawni obecne rozwiązanie. Jednak wymagałoby to profilowania zachowań poszczególnych użytkowników. Obecne algorytmy uczenia maszynowego analizują miliardy podróży rocznie. Przy czym analiza ta przeprowadzona jest na najwyższym możliwym poziomie, który nie bierze pod uwagę historii wyborów danego użytkownika. Jednak pomimo tego sztuczna inteligencja Ubera jest w stanie wychwycić wzorce oraz trendy, które potrafią określić cel podróży. Dlatego, jeżeli użytkownik będący zalogowany na służbowym profilu wybierze podróż do spa, to system zaproponuje mu zapłacenie za pomocą konta prywatnego. Algorytm powinien również zadziałać w przypadku wyboru przejazdu na lotnisko w środku tygodnia. W tym przypadku mamy do czynienia najprawdopodobniej z przejazdem służbowym, więc aplikacja zaproponuje zapłatę z profilu Uber dla Firm.
Nie jest to pierwszy raz, kiedy Uber sięga po pomoc sztucznej inteligencji. Firma pracuje również nad algorytmem, który miałby wykrywać pijanych użytkowników. Dzięki temu kierowca mógłby zawczasu odmówić świadczenia usługi uciążliwemu pasażerowi.
Źródło: Uber