Środek drugiego kwartału jest dobrym momentem na porównanie różnych analiz dotyczących sprzedaży smartfonów w pierwszym kwartale tego roku. Pełnymi danymi z dwóch firm analitycznych (IDC i Canalys) oraz deklaracją Samsunga, która najprawdopodobniej opiera się na danych firmy GFK. Według IDC najpopularniejszym producentem smartfonów w Polsce jest Xiaomi. Z kolei Canalys i GFK wskazują na Samsunga.
Z danymi dotyczącymi sprzedaży smartfonów jest trochę tak, jak z sondażami wyborczymi. Niestety praktycznie niemożliwe jest określenie tego, który producent smartfonów jest najczęściej wybierany przez Polaków. Takie zestawienie wymagałoby zebranie danych sprzedażowych pochodzących z wszystkich sklepów w kraju. Nie dość, że taka operacja byłaby szalenie trudna do przeprowadzenia, to pewnie po drodze doszłoby do paru niezamierzonych przekłamań. Dlatego firmy analityczne bardzo często opierają się na danych dostarczanych przez firmy dystrybucyjne. Przykładowo IDC oraz Canalys określają popularność konkretnych producentów na podstawie liczby urządzeń, które w danym okresie trafiły do sklepów. Jednak to, że jakieś urządzenie znalazło się w magazynie, nie oznacza, że będzie ono sprzedane.
Według IDC najpopularniejsze w Polsce jest Xiaomi, a Canalys i GFK Samsung
Na początek przyjrzyjmy się danym zebranym przez IDC. To właśnie z nich wynika, że w Polsce najpopularniejszym producentem smartfonów jest Xiaomi. To właśnie ta marka stanowiła 31,6% wszystkich smartfonów dostarczonych do polskich sklepów w pierwszym kwartale tego roku. Na drugim miejsce znajduje się Huawei (26,8%), a na trzecim Samsung (22,3%).
Podobne wyniki, ale z inną kolejnością poszczególnych producentów, prezentuje firma analityczna Canalys. Jeżeli chodzi o pierwsze miejsce, to tutaj należy ono do Samsunga (28%). Na drugim jest Xiaomi (27%), a na trzecim Huawei (23%). Różnice pomiędzy danymi zaprezentowanymi przez obie firmy wynoszą około 5 punktów procentowych. Jednak w obu przypadkach widzimy ten sam trend, tj. Samsung traci, a Xiaomi zyskuje.
Rozbieżność pomiędzy danymi IDC i Canalys jest nieduża. Jednak sprawia ona, że nie wiemy, kto jest najpopularniejszym producentem smartfonów w Polsce. O ile fakt ten jest mało istotny dla przeciętnego Kowalskiego, to miano numeru 1 jest niezwykle ważne dla działów zajmujących się marketingiem. Dlatego Olaf Krynicki, rzecznik prasowy Samsung Polska, podzielił się wycinkiem danych pochodzących z “najbardziej wiarygodnego badania“.
Powyższe liczby najprawomocniej pochodzą z badania firmy GFK, której analiza bazuje na rzeczywistej sprzedaży do klienta końcowego. Niestety raport ten nie jest dostępny publicznie. Mają do niego dostęp jedynie poszczególni producenci.