O raportach kwartalnych mamy teraz bardzo głośno. Ja chciałem przytoczyć kilka z nich, a uwagi na to, że chcemy chyba wszyscy wiedzieć, jak radzą sobie nasze mniej i bardziej lubiane firmy. Ostatnio było o tych bardziej lubianych, dzisiaj zwrócimy się troszkę na ciemną stronę mocy. Popatrzmy na wyniki finansowe Microsoft. Firma jest bardziej znana z narzekań na jej produkty, niż z pozytywnych opinii, więc nie spodziewamy się superlatyw.
Wyniki Microsoft nie są zadowalające. Maleje sprzedaż konsol Xbox, ale wzrastają przychody z transakcji w Xbox Live oraz ze sprzedaży tabletów Surface. Tak można w skrócie przedstawić ich raport finansowy. Rosną natomiast wpływy z subskrypcji oprogramowania i usług reklamowych za pośrednictwem wyszukiwarki Bing, czego się nie spodziewaliśmy.
Przychody korporacji Microsoft za okres od 1 stycznia 2015 do 31 marca 2015 przekroczyły 21,72 mld dolarów.
Wynik jest imponujący, ale jak na potentata rynku to chyba nie aż tak dziwny. Oznacza to tylko 6% wzrost w porównaniu do analogicznego okresu rok temu. Zysk operacyjny jest jednak niższy i to o 5%. Ważny jest jednak przecież dochód netto, a ten w przypadku giganta z Redmond uplasował się na pozycji 4,98 mld dolarów. To jest ten spadek, o którym wspominałem. Jest to 12% mniej niż rok temu.
Konsole Xbox nie są już tak popularne, jak kiedyś.
W ostatnim kwartale Microsoft sprzedał 1,6 mln konsoli Xbox w porównaniu z 2 mln konsol sprzedanych w analogicznym okresie w 2014. Sprzedaż spada. Do spadku dochodów nie przyczyniły się tylko sprzedaże. Microsoft znacznie obniżył ceny produktów i to także zaowocowało takim, a nie innym wynikiem.
Pomogła sprzedaż Surface i to bardzo. Ludzie nie byli przekonani do tego tabletu na początku, ale wyniki pokazują, że zmienili zdanie.
W tym zakresie firma odnotowała przychód 713 mln dolarów, co stanowi 44-proc. wzrost. Szczególnie spodobał się Surface Pro 3. Przychody z gier poleciały na łeb na szyje, bo wyniosły o 72 mln mniej względem roku poprzedniego. Sprzedaż 8,6 mln telefonów Lumia oraz 24,7 mln innych telefonów przyniosła korporacji 1,4 mld dolarów w trzech pierwszych miesiącach 2015.