Mechanizm monitorowania jakości dostępu do Internetu PRO Speed Test uzyskał certyfikat Prezesa UKE na okres kolejnych dwóch lat. Oznacza to zapewnienie przez V-SPEED Sp. z o.o. (operatora platformy SpeedTest.pl) ciągłości funkcjonowania certyfikowanego narzędzia wdrożonego w 2018 roku.
Certyfikowany przez Urząd Komunikacji Elektronicznej mechanizm monitorowania jakości dostępu do Internetu pod nazwą PRO Speed Test dostępny jest pod adresem:
Jego najważniejsze funkcjonalności to:
- instrukcja prawidłowego przygotowania środowiska pomiarowego,
- pomiar prędkość łączy do 2,5 Gb/s,
- pomiary automatyczne,
- zarządzanie wynikami pomiarów z poziomu strony www,
- tworzenie raportów z certyfikowanych pomiarów w PDF,
- brak obowiązku rejestracji konta użytkownika dla pomiarów o charakterze wyłącznie informacyjnym,
- polska i angielska wersja językowa aplikacji i strony www.
Użytkownicy mogą sprawdzić parametry łącza internetowego w aplikacji www (dowolna przeglądarka), w aplikacjach mobilnych (Android oraz iOS) i w aplikacjach dla komputerów stacjonarnych (Windows oraz macOS). Te ostatnie wnikliwie badają warunki, w jakich pomiar został wykonany:
- rodzaj połączenia sieciowego i jego parametry,
- obecność dodatkowych urządzeń w sieci,
- ruch od innych aplikacji w systemie (tzw. cross-traffic),
- udostępnianie połączenia internetowego,
- obciążenie procesora,
- obecność połączenia VPN,
- podłączenie zasilacza w przypadku urządzeń przenośnych,
a następnie sugerują czynności, które należy wykonać, aby uzyskać pomiar certyfikowany.
Pomiary certyfikowane mogą wejść w skład raportu generowanego w systemie, a następnie mogą zostać wykorzystane na potrzeby postępowania reklamacyjnego w celu wykazania rozbieżności parametrów w odniesieniu do tych zawartych w umowie.
Informacja na stronie UKE:
https://uke.gov.pl/akt/dzialanie-certyfikowanego-mechanizmu-przedluzone-do-1-grudnia-2024,454.html
Rozwiązania bazujące na certyfikowanych mechanizmach zastosowanych w PRO Speed Test są obecnie również wykorzystywane komercyjnie. W przypadku operatorów telekomunikacyjnych wspierają proces sprzedaży usług dostępu do Internetu (np. poprzez potwierdzenie poprawności instalacji łącza), a w późniejszych etapach świadczenia usług służą do weryfikacji ich jakości przez działy techniczne i obsługi klienta. Są również pomocnym narzędziem w postępowaniach reklamacyjnych.