Pasażerowie PKP Intercity przez lata zmagali się z brakiem Internetu w pociągach Pendolino. Trwało to bardzo długo, ale wreszcie doczekaliśmy się pierwszego składu najdroższego pociągu w Polsce z działającym Wi-Fi. Kontrakt na instalację i 5-letnie utrzymanie systemu dla 20 składów Pendolino opiewa na kwotę 13,7 mln zł. W zamian pasażerowie otrzymają dobrze działający Internet. Chociaż mogą wystąpić z nim problemy…
Za projekt, montaż i utrzymanie systemu Wi-Fi w składach Pendolino odpowiada firma Alstom. Internet jest dostępny dla pasażerów pociągów PKP Intercity za darmo. Całość została przygotowana z myślą o jak największej bezawaryjności oraz stabilności. Wszystkie urządzenia oraz całe okablowanie spełniają rygorystyczne normy kolejowe, które określają m.in. odporność na wstrząsy, pyły oraz wodę. Każdy z 20 składów zostanie wyposażony w:
- 2 routery mobilne z antenami zewnętrznymi i kartami SIM kilku polskich operatorów sieci komórkowej,
- po 4 anteny Wi-Fi w każdym z przedziałów,
- 7 szaf serwerowych,
- gigabitową sieć szkieletową,
- w pełni redundantny system pozwalający na zdalną diagnostykę oraz naprawę.
Najważniejsze jest to, że Wi-Fi w pociągach Pendolino będzie działać nawet wtedy, kiedy nastąpi awaria jednego z elementów.
Wi-Fi w Pendolino jest dość szybkie
System Wi-Fi zamontowany w pierwszym składzie Pendolino przeszedł już wszystkie testy i został udostępniony pasażerów. Jednym z kryterium odbioru instalacji był dynamiczny test obciążeniowy. Firma sprawdziła zachowanie sieci Wi-Fi przy ruchu generowanym przez 380 pasażerów. Internet działał z zadowalającą prędkością, ale nie poznaliśmy szczegółów nt. uzyskanych prędkości. Wiemy jednak, jak działa Wi-Fi w Pendolino podczas niewielkiego obciążenia. Poniższy test został wykonany podczas pierwszego kursu pociągu z dziennikarzami. 35 Mbit/s jak na darmowe Wi-Fi jest naprawdę dobrym wynikiem.
Niestety Wi-Fi w Pendolino nie zawsze działa idealnie. O ile sama infrastruktura zainstalowana w pociągu jest wydajna, to problemem może okazać ograniczony zasięg sieci mobilnych. Internet może nie działać na odcinkach trasy przebiegającej przez lasy, gdzie sygnał sieci LTE jest słaby. Wi-Fi w Pendolino łączy się za pośrednictwem sieci komórkowych polskich operatorów. PKP Intercity nie podało wprost czy współpracuje z wszystkimi czterema operatorami, czy może tylko z niektórymi. Nam udało się zaobserwować połączenia realizowane przez sieć Plusa oraz Orange. Najważniejsze jest to, że routery zainstalowane w pociągach łączą się z kilkoma sieciami naraz i przełączają się pomiędzy nimi.
Jak sprawdzić prędkość Wi-Fi w Pendolino?
Pojedynczy test nie daje nam pełnego obrazu. Wydajność Internetu udostępnianego pasażerom PKP Intercity zależy od wielu czynników. Zaliczamy do nich: ilość pasażerów korzystających z Wi-Fi, moc sygnałów sieci LTE odbieranych przez anteny zewnętrzne, obciążenie pobliskich stacji bazowych czy też nawet prędkość poruszania się pociągu. Dlatego zachęcamy Was do testowania Wi-Fi w Pendolino za pomocą naszej aplikacji FIREPROBE. Funkcja testów automatycznych pozwala na wykonanie pomiarów prędkości Internetu w 15-minutowych odstępach czasu na całej trasie pociągu.
Pasażerowie dalej mogą mieć problemy z połączeniami głosowymi
Problem z pociągami Pendolino polega na tym, że tłumią one sygnały radiowe. Oznacza to, że pasażerowie nie mogli do tej pory w ogóle korzystać z Internetu. Wi-Fi nie było, a Internet udostępniany przez telefon nie działał. Niestety nowo zamontowane urządzenia nie rozwiązują problemu ze zwykłymi połączeniami głosowymi. Nasze telefony dalej będą miały problem z połączeniem się z siecią operatora. Jednak nie jest aż tak źle. Osoby korzystające z Wi-Fi Calling mogą rozmawiać za pomocą dostępnej w Pendolino sieci. Pozostałym pozostaje korzystanie z komunikatorów internetowych (np. WhatsApp czy też Messenger), które oferują zarówno połączenia głosowe, jak i wideo.
Kiedy Wi-Fi pojawi się w każdym składzie Pendolino?
Aktualnie Wi-Fi dostępne jest tylko w jednym pociągu Pendolino. Nowy system będzie instalowanych w pozostałych składach podczas zaplanowanych prac serwisowych. Całość odbędzie się w taki sposób, żeby nie miało to wpływu na obowiązujący rozkład jazdy. Harmonogram zakłada, że do przyszłorocznych wakacji Wi-Fi pojawi się w połowie składów Pendolino. Natomiast do listopada 2019 roku wszystkie pociągi EIP (Express InterCity Premium) mają zostać wyposażone w nowe urządzenia.
Źródło: PKP Intercity, WP Finanse